Saskaņā ar Kantar COVID-19 Barometra jaunākajiem datiem, pasaulē pieaudzis cilvēku skaits, kas uzskata, ka pašreizējā situācija ietekmē viņu ikdienas dzīvi. Vairāk nekā puse cilvēku visā pasaulē (52%) atzīst, ka viņu ikdienas dzīvi skāruši koronavīrusa apstākļi. Šie skaitļi būtiski pieauguši salīdzinājumā ar marta vidu (39%), kad notika pirmais globālā pētījuma vilnis. Latvijā 67% iedzīvotāju pauduši viedokli, ka COVID-19 situācija viņus būtiski ir ietekmējusi. Biežāk tā atzīst uzņēmumu vadītāji un augstākā līmeņa speciālisti.

COVID-19 Barometra pētījums Latvijā atklāj vairākas izmaiņas iedzīvotāju ikdienas ieradumos, piemēram:

  • 32% strādājošo Latvijā koronavīrusa ārkārtas situācija laikā strādā attālināti.
  • 43% iedzīvotāju mainījuši ikdienas iepirkšanās ieradumus.
  • 26% Latvijas iedzīvotāju brīvo laiku cenšas pavadīt, pastaigājoties dabā.
  • 22% jaunieši vecumā 18-24 gadi sportot turpina mājas apstākļos.

Pastaigas dabā, iespēja vingrot, nodarboties ar sportu mājas apstākļos ir lietas, kas ļauj cilvēkiem uzturēt možu garu un neļauties trauksmei un panikai.

Pieaug ziņu patēriņš, jo cilvēki vēlas būt informēti

Latvijā kopumā cilvēki atzīst, ka situācija ar koronavīrusu ir jāuztver nopietni (92%). Tomēr vienlaikus 43% iedzīvotāji uzskata, ka nevajadzētu ļauties panikai, bet pieiet informācijai un notiekošam saprātīgi.

Kopumā Latvijā un pasaulē vērojams, ka cilvēki vēlas būt informēti un gatavi dažādām situācijām saistībā ar koronavīrusu. Pasaulē kopumā tas ir svarīgi 34% cilvēku, Latvijā – 21%. Nacionālie plašsaziņas kanāli, piemēram, nacionālie TV kanāli, radio un laikraksti joprojām tiek uzskatīti par visuzticamākajiem informācijas avotiem – 54% cilvēku pasaulē atzīst tos par uzticamu informācijas avotu (salīdzinot ar 52% pētījuma pirmajā posmā).

Auditorijas mērījumu dati, ko apkopojis Kantar, liecina par ievērojamu skatītāju skaita pieaugumu visā pasaulē:

  • Ķīnā laiks, kas pavadīts, skatoties ziņu programmas, gada pirmajos trijos mēnešos ir vairāk nekā divkāršojies – no 9 stundām 2019. gadā uz 18,5 stundām 2020. gadā.
  • Lielbritānijā 17 no 20 visskatītākajām pārraidēm 2020. gadā ir bijušas BBC ziņas.
  • Brazīlijā laiks, kas veltīts ziņu pārraidēm, marta mēnesī ir pieaudzis par trešdaļu.

Kantar mediju klientu direktors Oskars Rumpēters norāda, “Latvijā visās vecuma grupās pieaug pie TV pavadītais laiks. Aprīļa pirmajā nedēļā viens skatītājs vidēji dienā skatījās TV 5 stundas un 2 minūtes, kas ir par 34 minūtēm ilgāk nekā marta pirmajā nedēļā. Vislielākais pieaugums vērojams bērniem vecumā 4-14 gadiem, par 40 minūtēm vairāk nekā iepriekš, bet mazākais pieaugums 35-54 vecuma grupā, kad laika patēriņš pie TV palielinājies par 20 minūtēm. Jāpiebilst, ka izglītojoša satura pārraižu skatīšanās laiks ir pieaudzis par 269%, bet sporta pārraižu sarucis par 71%.”

Patērētāji aizvien vairāk sagaida, ka uzņēmumi būs atbildīgi

  • Dati no COVID-19 Barometra pētījuma pirmā posma liecināja, ka cilvēki gaida, ka uzņēmumi pandēmijas laikā vislielāko uzmanību pievērsīs darbinieku labklājībai un piedalīsies sabiedrības atbalstīšanā. Pētījuma otrā posma datu analīze liek secināt, ka uzņēmumu loma sabiedrībā pieaug, jo cilvēki gaida no uzņēmumiem praktisku palīdzību, tostarp, noderīgu lietu ziedošanu un atbalstu valdībai.
  • 47% respondentu (pirmajā posmā 42%) sagaida, ka uzņēmumi krīzes laikā atbalstīs slimnīcas, bet 39% (pirmajā posmā 35%) saka, ka uzņēmumiem būtu jāatbalsta valdība.
  • Tāpat kā uzņēmumiem, sabiedrības uzmanība ir pievērsta arī zīmoliem. Tiek sagaidīts, ka tie būs praktiski, reālistiski un izpalīdzīgi. 31% aptaujāto vēlas, lai zīmoli palīdz viņiem ikdienas dzīvē, norādot ka to, kā zīmoli rīkojas tagad, viņi atcerēsies pēc pandēmijas beigām.
  • Tikai 8% patērētāju uzskata, ka uzņēmumiem būtu jābeidz reklamēties Daudzi atzīmē pretējo, ka tā ir veicināma aktivitāte, kas atgādina par normāliem laikiem.
  • Vienlaikus Latvijā 39% iedzīvotāju norāda, ka uzņēmumiem savās mārketinga kampaņās nevajadzētu izmantot koronavīrusa situāciju.

Par Kantar
Kantar ir vadošā pētījumu un konsultāciju kompānija Latvijā. Kantar ir viena no pasaules lielākajām pētījumu kompānijām ar ekspertiem vairāk nekā 90 pasaules valstīs. Kantar grupa ir viena no pasaules vadošajām datu, atziņu un konsultāciju kompānijām.

Kantar Latvijā ir pētījumu kompānija ar vairāk nekā 25 gadu pieredzi, kas veic tirgus, sabiedriskās domas un mediju izpēti un sniedz ieteikumus mūsu  klientu biznesa izaugsmei. Mēs uzņēmumiem nodrošinām vērtīgas atziņas nozīmīgu lēmumu pieņemšanai un izaugsmes veicināšanai. Ar zināšanām par inovācijām, zīmolu un komunikāciju, pircēju aktivizēšanu un patērētāju attiecībām mēs palīdzam mūsu klientiem identificēt, optimizēt un aktivizēt vērtīgos mirkļus ar patiesu ietekmi uz viņu biznesa attīstību.

Par Kantar COVID-19 Barometru
Kantar COVID-19 Barometra pētījums ir vadošais pētījums par to, kā COVID-19 ietekmē patērētāju rīcību, attieksmi un gaidas. Dati ir apkopoti, īstenojot Kantar globālā pētījuma COVID19 Barometrs pirmo un otro posmu. Pētījuma pirmajā posmā aptaujāti vairāk nekā 25 000 iedzīvotāju vairāk nekā 30 valstīs laika posmā no 2020. gada 14. līdz 23. martam. Pētījuma otrajā posmā aptaujāti vairāk nekā 30 000 cilvēkiem vairāk nekā 50 valstīs laika posmā no 2020. gada 27. līdz 30. martam.

Papildu informācija:

Inta Priedola
Vecākā klientu vadītāja
Brand Strategy | Consulting
inta.priedola@kantar.com