2023.gada rudenī un 2024.gada ziemā vismaz reizi dienā klausījušies vidēji 63,5% jeb 965 tūkstoši Latvijas iedzīvotāju  vecumā no 16 līdz 74 gadiem. Savukārt šajā laikā kopumā nedēļā vidēji radio klausījās 85,3% jeb 1 miljons 297 tūkstoši Latvijas iedzīvotāju šajā vecuma grupā.

2023.gada rudens un 2024.gada ziemas pētījuma periodā viens radio klausītājs vidēji dienā radio klausīšanai veltījis 4 stundas un 5 minūtes.

Lielākā klausīšanās laika daļa ir radio stacijai “Latvijas Radio 2’’ – 19,9% no kopējā radio klausīšanās laika. Otrajā vietā ierindojas “Radio Skonto” ar 12,9% lielu klausīšanās laika daļu un trešajā vietā – radio stacija ‘’Latvijas Radio 1” ar  7,2% lielu klausīšanās laika daļu.

2023.gada rudens un 2024.gada ziemas periodā ikdienā visklausītākās radio stacijas ir ‘’Latvijas Radio 2”, kuru klausījās 13% jeb 197 tūkstoši Latvijas iedzīvotāju, “Radio Skonto’’, kuru klausījās 11,2% jeb 170 tūkstoši iedzīvotāju vecumā no 16 līdz 74 gadiem un “Latvijas Radio 1’’, kuru vismaz reizi dienā klausījās 6,7% jeb 102 tūkstoši Latvijas iedzīvotāju šajā vecuma grupā.

Mediju pētījumu klientu vadītāja Solvita Kronberga komentē: “Salīdzinot radio staciju klausītāju skaitu dažādās nedēļas dienās ar situāciju pirms gada šajā laika posmā, vislielākais radio klausītāju skaits bija piektdienās, kad vismaz reizi dienā kādu no radio stacijām klausījās 71,2 % jeb 1 miljons 82 tūkstoši iedzīvotāju vecumā no 16 līdz 74 gadiem. Savukārt pirms gada, 2022.gada rudens un 2023.gada ziemas laikā, lielākais radio klausītāju skaits bija otrdienās – vismaz reizi dienā  radio klausījās 68,8% jeb 1 miljons 46 tūkstoši Latvijas iedzīvotāju vecumā no 16 līdz 74 gadiem. Mazākais radio klausītāju skaits – svētdienās. 2023.gada rudens un 2024.gada ziemas laikā vismaz reizi dienā kādu no radio stacijām klausījās svētdienās  56% jeb 852 tūkstoši Latvijas iedzīvotāju vecumā no 16 līdz 74 gadiem, un tas  ir par 0,6 procentpunktiem  mazāks klausītāju skaits nekā gadu atpakaļ attiecīgajā laika posmā.

Salīdzinot vidējo radio klausīšanās ilgumu nedēļas dienās, visilgāk radio klausījās piektdienā. 2023.gada rudens un 2024.gada ziemas laikā viens radio klausītājs vidēji piektdienā radio klausīšanai veltījis 4 stundas un 35 minūtes, kas ir par 2 minūtēm ilgāk kā gadu iepriekš atbilstošajā laikā. Savukārt  īsāko laika sprīdi  viens radio klausītājs radio klausīšanai veltīja svētdienā – vidēji 3 stundas 23 minūtes, un tas ir par 9 minūtēm īsāku laiku nekā pirms gada attiecīgajā laikā.

Salīdzinot radio vidējo klausīšanās ilgumu dienā dažādās demogrāfiskās grupās ar situāciju pirms gada, radio klausītāja vidējais radio klausīšanās laiks dienā samazinājās vecuma grupā no 16 līdz 44 gadiem un vecuma grupā  no 55 līdz 64 gadiem, palielinājās vecuma grupā no 45 gadiem līdz 54 gadiem un no 65 gadiem līdz 74 gadiem.

2023.gada rudens un 2024.gada ziemas laikā viens radio klausītājs vecumā no 16 līdz 44 gadiem vidēji dienā radio klausījās vai dzirdēja fonā – vidēji 3 stundas 37 minūtes un tas ir par 13 minūtēm veltīja laiku mazāk nekā pirms gada šajā periodā. Vecuma grupā no 45 līdz 54 gadiem vidēji dienā viens radio klausītājs klausījās vai dzirdēja fonā radio – vidēji 4 stundas 37 minūtes, un  tas ir par 17 minūtēm ilgāk nekā pirms gada. Vecuma grupā no 55 līdz 64 gadiem  vidēji dienā viens radio klausītājs veltīja radio klausīšanai – vidēji 4 stundas 22 minūtes, un tas ir par 19 minūtēm īsāks laiks nekā pirms gada. Vecuma grupā no 65 līdz 74 gadiem vidēji dienā viens radio klausītājs veltīja radio klausīšanai – vidēji 4 stundas 28 minūtes, un  tas ir par 8 minūtēm ilgāk nekā pirms gada.

Vīrieši nedaudz vairāk laika velta radio klausīšanai nekā sievietes, 2023.gada rudens un 2024.gada ziemas pētījuma periodā viens radio klausītājs – vīrietis vidēji dienā radio klausīšanai veltījis 4 stundas un 13 minūtes, un tas ir par 5 min vairāk salīdzinājumā ar 2022.gada rudeni un 2023.gada ziemu. Savukārt 2023.gada rudens un 2024.gada ziemas laikā viena radio klausītāja – sieviete vidēji dienā radio klausīšanai veltīja 3 stundas un 56 minūtes, par 15 minūtēm mazāk nekā pirms gada šajā laikā. No reģioniem visilgāk radio klausījās Vidzemē – 2023.gada rudens un 2024.gada ziemas laikā viens radio klausītājs  Vidzemē vidēji dienā radio klausīšanai veltīja 5 stundas un 8 minūtes, par 22 minūtēm mazāk nekā pirms gada šajā laikā. Savukārt visīsāko laiku viens radio klausītājs vidēji dienā radio klausījās vai dzirdēja  fonā Rīgā – 3 stundas un 35 minūtes, par 2 minūtēm ilgāk,  salīdzinot ar iepriekšējā gada atbilstošo laiku.

Salīdzinot vidējo klausīšanās ilgumu dažādas klausīšanas vietās, visilgāk  viens radio klausītājs vidēji dienā radio klausījās darbā – 6 stundas un 16 minūtes. Savukārt visīsāko laiku radio klausījās sabiedriskās vietās – vidēji 53 minūtes dienas laikā.  2023.gada rudens un 2024.gada ziemas laikā  mājās un automašīnā viena radio klausītāja vidējais radio klausīšanās laiks dienā palielinājās salīdzinot ar atbilstošo laiku pirms gada.

Kopumā radio pētījuma rezultāti par 2023.gada rudeni un 2024.gada ziemu parāda radio klausīšanas ieradumu stabilitāti ar nelielām svārstībām nedēļas dienās, klausīšanās vietās atsevišķās demogrāfijas grupās. ’’

2023.gada rudens un 2024.gada ziemas laikā radio staciju “Radio Skonto” vismaz reizi nedēļā klausījās 32,1% jeb 488 tūkstoši Latvijas iedzīvotāju vecumā no 16 līdz 74 gadiem, “Latvijas Radio 2” –  28,3% jeb 431 tūkstotis klausītāju, “Radio SWH” – 7,1% jeb 412 tūkstoši klausītāju šajā vecuma grupā.

Pētījumā iekļautās radio stacijas

Pētījumā iekļautās 33 radio stacijas: AUTO RADIO, Divu Krastu Radio, EHR (Eiropas Hitu Radio), EHR Russkie Hiti, EHR SuperHits, EHR Latviešu Hiti, Jēkabpils Radio 1, Kurzemes Radio, Latvijas Kristīgais radio, Latvijas Radio 1, Latvijas Radio 2, Latvijas Radio 3, Latvijas Radio 4, Latvijas Radio 5 – Pieci.lv, Latvijas Radio 6 – NABA, Lounge FM, Radio Alise PLUS, Radio Baltkom, Radio MIX FM 102,7, RADIO SKONTO, RADIO SKONTO PLUS, Radio SWH, RADIO TEV, Radio Relax FM, RETRO FM, Radio Star FM, SWH +, SWH Gold, SWH Rock, SWH Spin, SWH LV, TOP RADIO, RADIO ROKS.

Par pētījumu

Pētījumu kompānija Kantar  radio auditoriju mēra ar nākamajā dienā veikto radio auditorijas mērījumu Day After Recall jeb DAR metodi. DAR metode nozīmē to, ka Kantar intervētāji zvana uz datora nejauši ģenerētiem telefona numuriem, lai Latvijas iedzīvotājiem vecumā no 16 līdz 74 gadiem uzdotu jautājumu par to, kā viņi ir pavadījuši iepriekšējo dienu – kur viņi ir bijuši un kādas radio stacijas dažādos dienas laikos ir dzirdējuši. Vienlaikus tiek izsūtītās arī aptaujas internetā ar identiskiem jautājumiem.

Pēc radio auditorijas mērījumu Day After Recall jeb DAR metodes nedēļas sasniedzamība (reach) tiek modelēta, balstoties uz respondentu atbildēm par radio klausīšanos nedēļas laikā.

2023 gada rudens un ziemas periodā perioda radio auditorijas DAR pētījums norisinājās no 2023.gada 1.septembra līdz 2024.gada 29.februārim. No kopējās 4500 aptaujāto izlases  85% jeb 3825  respondenti tika aptaujāti ar telefona interviju metodi un 15% jeb 675 respondenti piedalījās aptaujā internetā. Pielietotā kombinētā izlases metode nodrošina rezultātu reprezentativitāti, kas atspoguļo visu 1,6 miljonu Latvijas iedzīvotāju vecumā no 16 līdz 74 gadiem.