Pēdējo sešu mēnešu laikā vismaz reizi dienā radio klausījušies 62,3% jeb 944 tūkstoši Latvijas iedzīvotāju vecumā no 16 līdz 74 gadiem. Savukārt šajā laikā kopumā nedēļā vidēji radio klausījās 83,8% jeb 1 miljons 270 tūkstoši Latvijas iedzīvotāju šajā vecuma grupā.

2024.gada ziemā un pavasarī viens radio klausītājs vidēji dienā radio klausīšanai veltījis 4 stundas un 2 minūtes.

Lielākā klausīšanās laika daļa ir radio stacijai “Latvijas Radio 2’’ – 19,7% no kopējā radio klausīšanās laika. Otrajā vietā ierindojas “Radio Skonto” ar 12,7% lielu klausīšanās laika daļu un trešajā vietā – radio stacija “Latvijas Radio 1” ar  8,3% lielu klausīšanās laika daļu.

2024.gada ziemas un pavasara laikā ikdienas visklausītākās radio stacijas ir ‘’Latvijas Radio 2”, kuru klausījās 12,9% jeb 196 tūkstotis Latvijas iedzīvotāju, “Radio Skonto’’, kuru klausījās 11,1% jeb 168 tūkstoši iedzīvotāju vecumā no 16 līdz 74 gadiem un “Latvijas Radio 1’’, kuru vismaz reizi dienā klausījās 7,5% jeb 113 tūkstoši Latvijas iedzīvotāju šajā vecuma grupā.

 

Pēdējo sešu mēnešu laikā radio staciju “Radio Skonto” vismaz reizi nedēļā klausījās 32,1% jeb 487 tūkstoši Latvijas iedzīvotāju vecumā no 16 līdz 74 gadiem, “Latvijas Radio 2” –  28,2% jeb 427 tūkstoši klausītāju, “Radio SWH” – 26,9% jeb 408 tūkstoši klausītāju šajā vecuma grupā.

Mediju pētījumu klientu vadītāja Solvita Kronberga komentē: “Salīdzinot radio staciju klausītāju skaitu  ar situāciju pirms gada atbilstošo laika posmu, radio  klausītāju skaits, kas vismaz reizi dienā klausījies radio, ir saglabājies stabils, ar minimālām svārstībām (-0,2%). Salīdzinot pēdējo sešu mēnešu rezultātus par radio klausītāju skaitu dažādas vietās ar pētījuma rezultātiem pirms gada, var secināt, ka klausīšanas paradumi ir tikai nedaudz mainījušies. Lielākais radio klausītāju skaita samazinājums ir darbā (-0,7%), bet radio klausītāju skaits ir palielinājies automašīnās (+0,2%) un sabiedriskās vietās (+0,4%). To radio klausītāju skaits, kas radio klausījās ik dienu mājās, ir saglabājies tāds pats kā 2023.gada pirmajā pusē.

Salīdzinot radio klausīšanos demogrāfiskās grupās ar situāciju pirms gada, pēdējo sešu mēnešu laikā lielākais radio klausītāju kritums ir vecuma grupā no 45 līdz 54 gadiem, kuri mājās klausījušies radio mazāk (- 4,1%), bet vecuma grupā no 55 līdz 64 gadiem ir lielākais ikdienas klausītāju skaita pieaugums (+3,9%). Pēdējo sešu mēnešu laikā mazliet vairāk vīriešu klausās radio nekā sieviešu. Vīriešu radio klausītāju skaits pieaudzis (+1,5%), bet sieviešu – samazinājies (-1,9%), salīdzinot ar rezultātiem pirms gada atbilstošā periodā.

Rīgas pilsētas, citu Latvijas pilsētu un lauku iedzīvotāju vidū, visvairāk radio klausās lauku iedzīvotāji un to radio klausītāju skaits pieaudzis par 2,1 % , salīdzinot ar 2023.gada ziemas un pavasara laika posmu.

Svarīgi atzīmēt, ka no 2024.gada 1.janvāra ir mainījies reģionu sadalījums, ir ieviesti 5 statistiskie plānošanas reģioni – Rīgas, Kurzemes, Vidzemes, Zemgales un Latgales plānošanas reģioni. Pierīga likvidēta. Vislielākais radio klausītāju skaits, kuri vismaz reizi dienā klausījušies vai dzirdējusī fonā radio,  ir Vidzemes plānošanas reģionā, mazākais – Latgales un Rīgas plānošanas reģionā.

Pēdējo 6 mēnešu laikā no tiem iedzīvotājiem, kas vismaz reizi nedēļā klausījušies radio, 24,8% (315 tūkstoši) to dara internetā. Pētījuma rezultāti vairākos pētījumu periodos parāda arī tendenci, ka pamazām pieaug klausīšanās raidierakstos un mobilajos viedtālruņos.”

 

Pētījumā iekļautās radio stacijas

Pētījumā iekļautas 34 radio stacijas: AUTO RADIO, Divu Krastu Radio, EHR (Eiropas Hitu Radio), EHR Russkie Hiti, EHR SuperHits, EHR Latviešu Hiti, Jēkabpils Radio 1, Kurzemes Radio, Latvijas Kristīgais radio, Latvijas Radio 1, Latvijas Radio 2, Latvijas Radio 3, Latvijas Radio 4, Latvijas Radio 5 – Pieci.lv, Latvijas Radio 6 – NABA, Lounge FM, Radio Alise PLUS, Radio Baltkom, Radio Marija Latvija, Radio MIX FM 102,7, RADIO SKONTO, RADIO SKONTO PLUS, Radio SWH, RADIO TEV, Radio Relax FM, RETRO FM, Radio Star FM, SWH +, SWH Gold, SWH Rock, SWH Spin, SWH LV, TOP RADIO, RADIO ROKS.

 

Par pētījumu

Pētījumu kompānija Kantar  radio auditoriju mēra ar nākamajā dienā veikto radio auditorijas mērījumu Day After Recall jeb DAR metodi. DAR metode nozīmē to, ka Kantar intervētāji zvana uz datora nejauši ģenerētiem telefona numuriem, lai Latvijas iedzīvotājiem vecumā no 16 līdz 74 gadiem uzdotu jautājumu par to, kā viņi ir pavadījuši iepriekšējo dienu – kur viņi ir bijuši un kādas radio stacijas dažādos dienas laikos ir dzirdējuši. Vienlaikus tiek izsūtītās arī aptaujas internetā ar identiskiem jautājumiem.

Pēc radio auditorijas mērījumu Day After Recall jeb DAR metodes nedēļas sasniedzamība (reach) tiek modelēta, balstoties uz respondentu atbildēm par radio klausīšanos nedēļas laikā.

2024.gada ziemas un pavasara perioda radio auditorijas DAR pētījums norisinājās no 2023.gada 1.decembra līdz 2024.gada 31.maijam. No kopējās 4500 aptaujāto izlases  84,4% jeb 3825  respondenti tika aptaujāti ar telefona interviju metodi un 15,6% jeb 675 respondenti piedalījās aptaujā internetā. Pielietotā kombinētā izlases metode nodrošina rezultātu reprezentativitāti, kas atspoguļo visu 1,52 miljonu Latvijas iedzīvotāju vecumā no 16 līdz 74 gadiem.