TNS BMF ir apkopojusi Nacionālā Mediju Pētījuma / Vasara 2004 rezultātus (26.04.2004 – 25.07.2004). Šajā vasarā ar datorizētas tiešās intervijas (CAPI) palīdzību ir aptaujāti 1311 respondenti.

Nacionālā Mediju Pētījuma / Vasara 2004 rezultāti liecina, ka, tāpat kā iepriekš, 97,2 % Latvijas iedzīvotāju vecumā no 15 līdz 74 gadiem ir lasījuši vismaz vienu no aptaujā iekļautajiem 262 preses izdevumiem.

Preses izdevumu grupu patēriņā saglabājas stabilas ilgtermiņa tendences. Šī gada vasarā vidēji 46,1% Latvijas iedzīvotāju ir lasījuši vai caurskatījuši kaut vienu nacionālo dienas laikrakstu dienā. Lai gan, salīdzinot ar pavasara pētījuma rezultātiem, šis rādītājs nav būtiski mainījies, tomēr ilgākā laika periodā ir vērojama nacionālo dienas laikrakstu lasīšanas rādītāju samazināšanās (skatīt 1. grafiku). Reģionālo laikrakstu lasīšana saglabājas līdzšinējā apjomā (lasījuši 48,5% Latvijas iedzīvotāju). Savukārt, ilgākā laika periodā ir vērojama tendence samazināties nacionālo dienas laikrakstu un reģionālo laikrakstu lasīšanas pārklājumam – ja 2002. gada vasarā vidēji 26,6 % Latvijas iedzīvotāju lasīja vai caurskatīja gan nacionālo, gan reģionālo presi, tad 2003. gada vasarā tādu bija 25 %, bet šovasar – 22,2 % no visiem iedzīvotājiem.

Kaut vienu nedēļas izdevumu (laikrakstu pielikumus, nedēļas avīzes un nedēļas žurnālus) nedēļas laikā izlasa 80,8% iedzīvotāju, tas ir līdzīgi kā pavasara periodā (81,6 %). Nedēļas izdevumu grupā ir notikušas pārmaiņas, kas nedaudz ietekmē laikrakstu pielikumu, nedēļas avīžu un žurnālu lasīšanas rādītājus. Tā laikraksta “Diena” pielikums “Izklaide” kopš vasaras perioda tiek mērīts kā nedēļas žurnāls, šai grupai pievienojušies arī „Spicā Avīze”, „Popcorn” un „TV Šovs”, savukārt vairs neiznāk žurnāls „7”. Līdz ar to nedaudz paaugstinājās nedēļas žurnālu, bet samazinājās laikrakstu pielikumu lasīšanas rādītāji. Vasaras perioda vienā nedēļā vidēji 35,1 % iedzīvotāju ir lasījuši kaut vienu laikrakstu iknedēļas pielikumu, 50,4 % – kaut vienu nedēļas laikrakstu (kur dominē televīzijas programmu izdevumi un krievu valodā iznākošā prese „Subbota”, Vestji”, „7 sekretov”, „MK Latvija”), bet 48,8 % – kaut vienu nedēļas žurnālu (kur priekšgalā ir latviešu valodā iznākošie izdevumi „Ieva”, „Privātā Dzīve”, „Sestdiena”, „Izklaide”, „Mājas Viesis”).

1. grafiks: Preses izdevumu grupu vidējā auditorija, %


Vasarā vidēji 42,8 % iedzīvotāju izlasīja kaut vienu mēneša žurnālu mēnesī, bet 7,1 % – kaut vienu ceturkšņa žurnālus ceturksnī.

Analizējot, cik preses izdevumu numurus lasa vai caurskata vidēji viens Latvijas iedzīvotājs vecumā no 15 līdz 74 gadiem, jāsecina, ka izmaiņas ir notikušas jau iepriekš minētajā nedēļas izdevumu grupā. Vasarā viens iedzīvotājs izlasa vairs tikai 0,8 laikrakstu pielikumus nedēļā, taču nedēļas žurnālu rādītājs ir pakāpies līdz 1 numuram (skatīt 2. grafiku).

2. grafiks: Izlasīto preses izdevumu numuru skaits vidēji vienam Latvijas iedzīvotājam vecumā no 15 līdz 74 gadiem

Nacionālā Mediju Pētījuma / Vasara 2004 rezultāti liecina, ka 10 lasītākie preses izdevumi pēc viena numura vidējās auditorijas 2004. gada vasarā ir sekojoši:
1. Ieva
2. Privātā Dzīve
3. Diena
4. Rīgas Santīms
5. TV televizionnaja programma
6. tv Diena/Diena
7. TeleProgramma s djadjei Misei
8. SestDiena
9. Latvijas Avīze
10. Izklaide

Nacionālo dienas laikrakstu Top 5 pēc viena numura vidējās auditorijas latviešu vidū, salīdzinot 2004. gada vasaras un pavasara periodus, ir palicis nemainīgs. 5 lasītākie izdevumi latviešu auditorijā ir:
1. Diena
2. Latvijas Avīze
3. Neatkarīgā Rīta Avīze
4. Vakara Ziņas
5. Dienas Bizness

Arī citas tautības iedzīvotāju lasītākie dienas laikraksti ir saglabājuši līdzīgas pozīcijas:
1. Vestji Segodna
2. Chas
3. Biznes & Baltija
4. Telegraf
5. Diena

Kopumā, neskatoties uz dažādajām norisēm preses izdevējdarbības laukā, Latvijas iedzīvotāju lasīšanas ieradumu vispārējās tendences ir stabilas. Nacionālā Mediju Pētījuma / Rudens 2004 rezultāti būs pieejami 1. novembrī.

Elīna Krūze
Tālrunis: 7096303
E-pasts: elina.kruze@tns.lv