TNS Latvia, mediju, tirgus un sociālo pētījumu aģentūra, kas pieder vienai no lielākajām tirgus informācijas grupām pasaulē – TNS , sadarbībā ar TNS uzņēmumiem Igaunijā – TNS Emor, un Lietuvā – TNS Gallup, ir apkopojusi informāciju par reklāmas tirgus izaugsmi Baltijā 2005. gadā, un jaunākais pētījums liecina, ka Baltijas reklāmas tirgus, salīdzinot ar 2004. gadu, ir pieaudzis par 13 procentiem .

Līdz ar to kopējais Baltijas 2005. gada mediju reklāmas tirgus apjoms, balstoties uz TNS veiktā pētījuma datiem, ir sasniedzis 263,8 miljonus eiro.

Attiecīgi pa valstīm – Igaunijā reklāmas tirgus apjoms pieaudzis par 15 % un sastāda 73,2 miljonus eiro (t.i. 1145 milj. EEK), savukārt Lietuvā tas pieaudzis par 9 % un sastāda 105,4 miljonus eiro (363,6 milj. LTL). Latvijā mediju reklāmas tirgus aplēstais pieaugums ir 22 %, sasniedzot 85,2 miljonus eiro jeb 59,8 miljonus Latu.

Tādējādi reklāmas investīcijas uz vienu iedzīvotāju Baltijā 2005. gadā bija vidēji 37 EUR (2004. gadā – 33 EUR), attiecīgi Igaunijā – 54 EUR, Lietuvā – 31 EUR, bet Latvijā – 37 EUR jeb 26 LVL (2004. gadā – 32 EUR).

Reklāmas apjomu pieaugums salīdzinājumā ar 2004. gadu

Lielākais reklāmas apjoma pieaugums Baltijā vērojams internetā, kas, salīdzinot ar 2004. gadu, pieaudzis par 56 % un sasniedzis 7 miljonus eiro. Otrais lielākais reklāmas apjomu pieaugums Baltijā vērojams žurnālos – 14,6 % un līdz ar to žurnālu reklāmas apjoms sastādīja 32,6 miljonus eiro. Tam seko televīzija ar 13,4 % pieaugumu un kopējo reklāmas apjomu 95,6 miljoni eiro. Apmēram vienāds pieaugums ir bijis laikrakstos un vides reklāmā, katram mediju veidam attiecīgi 11,2 % un 11,6 % pieaugums, kas summāri sastāda 87,9 miljonus eiro laikrakstos un 16,8 miljonus eiro vides reklāmā. Radio reklāmas tirgus Baltijā 2005. gadā palielinājies par 7,1 % un sastāda 23,1 miljonus eiro.

Arī Latvijā procentuāli straujākais reklāmas apjomu pieaugums salīdzinājumā ar 2004. gadu vērojams interneta reklāmā: + 74 %, sasniedzot 2,2 milj. eiro. Igaunijā interneta reklāmas apjoms pieaudzis par 35,5 %, sasniedzot 2,5 milj. eiro, savukārt Lietuvā tas pieaudzis par 73,9 %, sasniedzot 2,3 milj. eiro.

Otrs lielākais pieaugums Latvijas reklāmas tirgū vērojams TV reklāmas apjomiem, kur tie palielinājušies par 25 %, sasniedzot 30,9 milj. eiro. Igaunijā šajā mediju kategorijā vērojams 22,1 % pieaugums (līdz 19,8 milj. eiro), savukārt Lietuvā – 6,2 % (līdz 44,9 milj. eiro).

Par 19 % Latvijā palielinājies laikrakstu (25,0 milj. eiro) un radio (9,9 milj. eiro) reklāmas apjoms, bet žurnālu reklāmas apjoma pieaugums ir 17 % (11,3 milj. eiro). Igaunijā laikrakstu reklāmas apjomu pieaugums sastāda 14,4 % (32,2 milj. eiro), bet Lietuvā – 6 % (30,7 milj. eiro).Savukārt radio reklāmas apjoms Igaunijā pieaudzis par 3,9 % (5,8 milj. eiro), bet Lietuvā – 2 % (7,4 milj. eiro). Žurnālu reklāmas apjoms abās kaimiņvalstīs pieaudzis par attiecīgi 16,4 % (Igaunija, 8,5 milj. eiro) un 15,8 % (Lietuva, 12,8 milj. eiro).

Arī vides reklāmas un kino reklāmas apjomam Latvijā tika konstatēts pieaugums un tas sastāda 16 % katram medijam (vide – 5,3 milj. eiro, kino – 0,6 milj. eiro). Igaunijā vides reklāma pieaugusi par 2,2 % (4,3 milj. eiro), bet Lietuvā – par 19 % (7,2 milj. eiro).

Reklāmas apjomu sadalījums mediju grupās

Baltijā no kopējā reklāmas apjoma vislielāko daļu sastāda TV reklāma (36,3 %), otrs lielākais apjoms ir avīzēs (33,3 %), kam seko reklāma žurnālos (12,3 %). Radio reklāma aizņem 8,8 % Baltijas reklāmas tirgus, savukārt vides reklāma – 6,4 %, internets – attiecīgi 2,7 %, bet kino reklāma – 0,2 %.

Latvijā no kopējā reklāmas apjoma vislielāko daļu sastāda TV reklāma (36,3 %), otrs lielākais apjoms ir avīzēs (29,3 %), kam seko reklāma žurnālos (13,3 %). Radio reklāma aizņem 11,6 % reklāmas tirgus, savukārt vides reklāma un internets attiecīgi 6,2 % un 2,6  %.

Ņemot vērā precizējumus kino reklāmas uzskaitē, šis gads var tikt uzskatīts par atskaites punktu nākamo reklāmas apjomu apkopojumu salīdzinājumam. Kino reklāma šobrīd sastāda nepilnu procentu no kopējā reklāmas tirgus Latvijā.

Uzziņu mediju reklāmas apjoms Latvijā, salīdzinot ar 2004. gadu, ir pieaudzis par 8,6 % un 2005. gadā Latvijā bija 9 milj. eiro jeb 6,3 milj. latu. Savukārt vides reklāmas telpās ( indoor media ) pagājušajā gadā Latvijā investēti vismaz 0,12 milj. eiro jeb gandrīz 100 tūkstoši latu.

Nozares un reklāmdevēji

2005. gadā Latvijā visaktīvāk reklamējās mobilo komunikāciju kompānijas, finansu institūcijas, elektroniskie mediji, mājsaimniecības higiēnas preču piegādātāji un mazumtirgotāji. No tiem daudz neatpaliek medikamentu un automašīnu tirgotāji, kā arī koncertu un festivālu rīkotāji, pārtikas preču ražotāji un alkoholisko dzērienu ražotāji.

Pagājušā gada TOP 10 lielākie reklāmdevēji Latvijā ir Procter&Gamble, Latvijas Mobilais Telefons, Modern Times Group, Tele2, Reckitt Benckiser, Coca-Cola HBC, Rimi, VP Market, Colgate–Palmolive, kā arī Unilever. Telekomunikāciju tirgus jaunpienācējs Bite pēc reklāmas investīciju apjoma ierindojās 14. vietā.

Latvijas Top 10 reklāmdevēji 2005. gadā

1.

Procter&Gamble

2.

Latvijas Mobilais Telefons

3.

Modern Times Group

4.

Tele2

5.

Reckitt Benckiser

6.

Coca-Cola HBC

7.

Rimi

8.

VP Market

9.

Colagate–Palmolive

10.

Unilever

14.

Bite


Datu avots: TNS Latvia Reklāmu reģistrs, 2005

Lietuvā visaktīvāk reklamējās mobilo komunikāciju kompānijas, medikamentu ražotāji, mazumtirgotāji, mājsaimniecības higiēnas preču piegādātāji, alkoholisko dzērienu ražotāji, atspirdzinošo dzērienu ražotāji, matu kopšanas līdzekļu ražotāji, saldumu ražotāji, finansu institūcijas un mutes dobuma kopšanas līdzekļu ražotāji.

Lietuvas lielākie reklāmdevēji ir Procter&Gamble, Tele2, Omnitel, Bite, Reckitt Benckiser, VP Market, Švyterys-Utenos alus, Berlin–Chemie, Colgate–Palmolive, Danone Group.

Igaunijā visvairāk reklamējās mobilo komunikāciju kompānijas, auto tirgotāji, mazumtirgotāji, darba piedāvātāji, finansu institūcijas, koncertu un festivālu rīkotāji, medikamentu ražotāji, alkoholisko dzērienu ražotāji, mājsaimniecības higiēnas preču piegādātāji un nekustamā īpašuma tirgotāji.

Igaunijas lielākie reklāmdevēji ir Procter&Gamble, EMT, Hansapank, Rimi Baltic, Tele2, Coca-Cola HBC, A-Selver, Elisa Mobiilsineteedused, Reckitt Benckiser, L’Oreal.

Latvijā, tāpat kā Igaunijā un Lietuvā, reklāmas tirgus aplēses pētījums tika veikts, balstoties uz TNS Latvia Reklāmu reģistra veikto mediju monitoringu un apkopoto informāciju par reklāmas tirgu un tā attīstības tendencēm.

Resursi:

Prezentācija: BalticMediaAdvertisingMarket2005.pdf

 

Sīkāka informācija

Inese Vēvere, TNS Latvia Reklāmu reģistra vadītāja
t 709630, e inese.vevere@tns.lv

Ginta Krivma, TNS Latvia valdes locekle, mediju pētījumu vadītāja
t 7096300, e ginta.krivma@tns.lv