Mediju, tirgus un sociālo pētījumu aģentūra TNS Latvia apkopojusi 2006. gada 9. Saeimas priekšvēlēšanu reklāmas kampaņu apjomus televīzijā, presē un radio. Tā kā pastāvēja partiju tēriņu ierobežojumi, tad šajā priekšvēlēšanu periodā reklāmas apjomi bija krietni mazāki kā pirms 8. Saeimas vēlēšanām.

2002. gadā 8. Saeimas priekšvēlēšanu laikā visās mediju grupās pavisam kopā bija 13 522 reklāmas, bet 9. Saeimas priekšvēlēšanu laikā – 8704 reklāmas.

Šogad daudzos gadījumos partijas tika slavinātas ar trešo personu palīdzību, tāpēc šajā apkopojumā tiek apskatītas tikai reklamētās partijas un to reklamēšanai izlietotie mediju apjomi sekundēs un kvadrātcentimetros nevis reklāmdevēji.

Partiju politisko reklāmu apjomi presē, radio un TV no 2006. gada 1. janvāra līdz 2006. gada 7.oktobrim

Televīzijā laika periodā no 2006. gada 1.janvāra līdz 7. oktobrim politiskā reklāma tika demonstrēta 105 113 sekundes jeb 1752 minūtes, savukārt 2002.gadā televīzijā bija 7719 reklāmas ar kopējo garumu 293 123 sekundes jeb 4885 minūtes.

Šogad priekšvēlēšanu laikā radio izskanēja 129 050 politiskās reklāmas sekundes jeb 2151 minūtes, bet 2002.gadā priekšvēlēšanu laikā radio izskanēja 4943 reklāmas ar kopējo garumu 179 502 sekundes jeb 2992 minūtes.

Arī laikrakstos un žurnālos šī gada priekšvēlēšanu laikā samērā daudz reklāmas laukumu aizņēma tieši politiskās reklāmas – 574 520 cm2 apmērā, bet 2002.gadā presē bija 860 reklāmas ar kopējo laukumu 389 067 cm2.

Pēc reklāmas apjoma sekundēs televīzijā visvairāk tika reklamēta Tautas partija – 43 646 sekundes jeb 727 minūtes, tai seko  Latvijas Pirmās partijas un partijas “Latvijas Ceļš” vēlēšanu apvienība ar 20 255 sekundēm jeb 338 minūtēm, šeit jāpiemin arī A.Šlesera individuālās reklāmas, piedāvājot futbola translāciju – 2 560 reklāmas sekundes jeb 43 minūtes.  Latvijas Sociāldemokrātiskā Strādnieku partija ierindojas trešajā vietā ar reklāmas apjomu 9378 sekundes jeb 156 minūtes. Tiem seko Jaunie demokrāti ar 6615 sekundēm jeb 110 minūtēm un Saskaņas centrs ar 5791 reklāmas sekundēm jeb 97 minūtēm. Pārējie kandidāti – Jaunais Laiks, TB/LNNK katrs sasniedza attiecīgi 4080 un 1755 reklāmas sekundes jeb 68 un 29 minūtes.

Radio visvairāk reklamējās (pēc reklāmas apjoma sekundēs) Latvijas Pirmās partijas un partijas “Latvijas Ceļš” vēlēšanu apvienība – 27 142 jeb 452 minūtes. Tai seko politiskā patriotiskā apvienība “DZIMTENE” – 23 593 sekundes jeb 393 minūtes un Tautas partija ar 21 112 sekundēm jeb 352 minūtēm. Kā nākošie seko Jaunais Laiks – 13 321 reklāmas sekundes jeb 222 minūtes un  Zaļo un Zemnieku savienība ar 11 055 sekundēm jeb 184 minūtēm.

Presē līderu sarindojums atšķiras no televīzijas un radio līderiem. Šajā mediju grupā visvairāk reklamējās  Zaļo un Zemnieku savienība, aizņemot 174 978 cm2 reklāmas laukuma. Kā nākošie seko  „Saskaņas centrs” – 57 793 cm2 un Tautas partija – 56 014 cm2. Ceturtajā pozīcijā ierindojas Latvijas Pirmās partijas un partijas “Latvijas Ceļš” vēlēšanu apvienība ar 53 213 cm2 un tiem seko  apvienība “Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK ar 45 552 cm2, Latvijas Sociāldemokrātiskā Strādnieku partija – 43 636 cm2, politisko organizāciju apvienība “Par cilvēka tiesībām vienotā Latvijā” – 33 706 cm2, politiskā patriotiskā apvienība “DZIMTENE” – 31 222 cm2, Jaunais laiks – 27 665 cm2,  “Jaunie Demokrāti” – 10 297 cm2.

Partiju politisko reklāmu gadījumu skaits presē, radio un TV no 2006. gada 1. janvāra līdz 2006. gada 7.oktobrim

Pēc reklāmu skaita visos medijos līderos izvirzās Latvijas Pirmās partijas un partijas “Latvijas Ceļš” vēlēšanu apvienība ar 1816 reklāmām, tai seko Tautas partija ar 1329 reklāmām, politiskā patriotiskā apvienība “DZIMTENE” ar 884 reklāmām,  “Saskaņas Centrs” ar 760 reklāmām, Zaļo un Zemnieku savienība ar 649 reklāmām, Jaunais Laiks – 519 reklāmas, Jaunie demokrāti – 502 reklāmas, Latvijas Sociāldemokrātiskā Strādnieku partija – 399 reklāmas, apvienība “Tēvzemei un Brīvībai”/LNNK – 296 reklāmas, politisko organizāciju apvienība “Par cilvēka tiesībām vienotā Latvijā” – 220.

Kā norāda TNS Latvia Adex projekta vadītāja Inese Vēvere, tad politiskās partijas sāka reklamēties jau 2006. gada janvārī (mēnesī kopā 11 politiskās reklāmas), ar katru mēnesi palielinot savu aktivitāti un sasniedzot maksimumu septembrī (3680 reklāmas) un pēdējā nedēļā pirms vēlēšanām (1.-7.oktobris – 2890 reklāmas).

Kontakti

Laura Briča
Mārketinga vadītāja
t 7096300
e laura.brica@tns.lv