Mediju, tirgus un sociālo pētījumu aģentūra TNS Latvia ir apkopojusi radio auditorijas pētījuma Nacionālais Mediju Pētījums: Radio, Ziema 2007 rezultātus.
Radio klausīšanās Latvijā
Kā liecina jaunākie radio auditoriju pētījuma rezultāti, 2007. gada ziemā Latvijā kopumā vismaz reizi nedēļā radio ir klausījušies vidēji 79 % Latvijas iedzīvotāju vecumā no 12 – 74 gadiem, un vismaz reizi dienā radio ir klausījušies vidēji 61 % Latvijas iedzīvotāju vecumā no 12 – 74 gadiem.
Analizējot radio auditorijas rādītājus dinamikā, jāatzīmē, ka gada laikā radio klausīšanās nedaudz kritusies, jo 2006. gada ziemas periodā radio Latvijā kopumā vismaz reizi nedēļā klausījās vidēji 85 % Latvijas iedzīvotāju vecumā no 12 – 74 gadiem, bet vismaz reizi dienā – 67 % Latvijas iedzīvotāju vecumā no 12 – 74 gadiem. Kā iespējamo šādas tendences iemeslu TNS Latvia radio un petēriņa pētījumu projektu vadītāja Signe Hokonena norāda izmaiņas mediju lietotāju paradumos. Tā piemēram, iedzīvotāji izvēlas lietot vairākus medijus vienlaicīgi, piemēram, radio un Internetu, kā rezultātā radio parasti tikai skan fonā, bet netiek uztverts kā pamatā patērētais medijs.
Saskaņā ar radio auditorijas pētījuma Ziema 2007 rezultātiem viens radio klausītājs radio ir klausījies vidēji 279 minūtes dienā, kas ir par 15 minūtēm vairāk kā 2006. gada rudens periodā , kas nozīmē, ka tie iedzīvotāji, kas klausās radio, ziemas periodā velta šim medijam vairāk savas dienas laika nekā iepriekšējā periodā.
Aplūkojot pētījuma rezultātus par radio klausīšanās vietām, jāatzīmē, ka lai arī visbiežāk minētā radio klausīšanās vieta līdzīgi kā iepriekšējā periodā ir mājas, kur radio klausījušies 53 %, no vidējās radio klausītāju auditorijas, tomēr pieaudzis to radio klausītāju īpatsvars, kuri radio klausās darba vietā . Ja 2006. gada rudens periodā radio darbā klausījās 29 % no vidējās radio klausītāju auditorijas, tad ziemas periodā tie ir 32 %.
Analizējot pētījuma rezultātus sociāli – demogrāfisko parametru griezumā, redzams, ka latviešu tautības iedzīvotāji radio kopumā klausās vairāk nekā citu tautību pārstāvji. Tā piemēram, 2007. gada ziemā Latvijā kopumā vismaz reizi nedēļā radio ir klausījušies vidēji 87 % latvieši un tikai 70 % citu tautību pārstāvji.
Kā liecina pētījuma rezultāti, radiostaciju sarindojums pēc kopējās nedēļas auditorijas rādītājiem salīdzinājumā ar 2006. gada rudens periodu saglabājies nemainīgs. Mērķa grupā Latvijas iedzīvotāji vecumā no 12 – 74 gadiem joprojām līderis ir Latvijas radio 2, kuru Latvijā kopumā vismaz reizi nedēļā ir klausījušies 30 % iedzīvotāju, savukārt otro un trešo vietu ar 16 % klausītāju dala Radio SWH un Latvijas Radio 1.
2007. gada ziemas periodā latviešu vidū izteikts līderis ir Latvijas Radio 2 (46 %), savukārt citu tautību pārstāvji biežāk izvēlas klausīties Latvijas Radio 4 (21 %). Radiostaciju izvēlē būtiska loma ir arī respondenta vecumam. Latvijā kopumā gados jaunāku respondentu vidū klausītākā radiostacija ir European Hit Radio , kuru klausījušies 33 % respondenti vecumā no 12 – 24 gadiem, savukārt pārējo vecuma grupu vidū klausītākā radiostacija ir Latvijas Radio 2.
Nelielas izmaiņas vērojamas radio klausīšanās laika sadalījumā starp radiostacijām. Līdzīgi kā iepriekš Latvijā kopumā visklausītākās radiostacijas ir Latvijas Radio 2 (26 %) un Latvijas Radio 1 (9 %), bet no ceturtās vietas 2006. gada rudens periodā uz trešo vietu 2007. gada ziemas periodā ir pakāpies Radio Skonto (8 %).
Radio klausīšanās Rīgā
Ziemas periodā Rīgā vismaz reizi nedēļā radio ir klausījušies vidēji 75 % galvaspilsētas iedzīvotāju, bet vismaz reizi dienā radio ir klausījušies vidēji 56 % rīdzinieku.
Jaunākā pētījuma rezultāti liecina, ka pieaudzis laiks, ko viens Rīgā dzīvojošs radio klausītājs vidēji dienā velta, lai klausītos radio. Ja 2006. gada rudens periodā viena rīdzinieka vidējais radio klausīšanās laiks dienā bija 257 minūtes jeb 4,3 stundas, tad 2007. gada ziemas periodā tas ir pieaudzis līdz 294 minūtēm jeb 4,9 stundām.
Kā liecina jaunākā pētījuma rezultāti, Rīgā līdzīgi kā iepriekš visvairāk klausītāju bija Radio SWH+ (20 %), kam seko Radio Skont o (19 %) un Radio SWH (16 %).
Izmaiņas vērojamas radiostaciju sadalījumā pēc klausīšanās laika Rīgā. Ziemas periodā klausītākā radiostacija Rīgā līdzīgi kā iepriekšējā periodā bija Radio Skonto (12,5 %), otra klausītākā radiostacija bija Latvijas Radio 2 (11,6 %), bet no ceturtās vietas 2006. gada rudens periodā uz trešo vietu 2007. gada ziemas periodā ir pakāpies Radio SWH+ (11,4 %).
Kopumā analizējot pētījuma rezultātus, TNS Latvia radio un patēriņa pētījumu projektu vadītāja Signe Hokonena secina, ka vērojamas nelielas izmaiņas radio klausītāju izvēlē attiecībā uz radiostacijām un pieaugusi radio klausīšanās darba vietā.
Par pētījumu
Nacionālais Mediju Pētījums: Radio, Ziema 2007 tika veikts laika periodā no 2006.gada 30.oktobra līdz 2007.gada 18.februārim. Radio dienasgrāmatas visā Latvijā aizpildīja 2105 respondenti – pastāvīgie Latvijas iedzīvotāji vecumā no 12 līdz 74 gadiem.
Par TNS Latvia
TNS Latvia ir vadošā pilna servisa mediju, tirgus un sociālo pētījumu aģentūra Latvijā. Mūsu klientiem tiek nodrošināts plašs pētījumu klāsts – gan patērētāju vajadzību izpēte, uzņēmumu reputācijas un darbinieku apmierinātības novērtēšana, zīmolu atpazīstamības un marku tēla pētījumi, produktu testi, noslēpumainā klienta pētījumi, gan starptautiskiem standartiem atbilstoši mediju (TV, radio, preses, radio, Interneta) auditorijas pētījumi, informācija un analīze par mediju lietošanas ieradumiem un mediju reklāmas apjomiem.
TNS Latvia līdz ar TNS uzņēmumiem Lietuvā un Igaunijā veido lielāko tirgus un sociālo pētījumu centru Baltijas valstīs. Sīkāka informācija www.tns.lv
Kontakti
Laura Briča
Mārketinga vadītāja
t 67 096 300
e laura.brica@tns.lv