Mediju, tirgus un sociālo pētījumu aģentūra TNS Latvia, kas pieder vienai no lielākajām tirgus informācijas grupām pasaulē – TNS , sadarbībā ar TNS uzņēmumiem Igaunijā – TNS Emor, un Lietuvā – TNS Gallup, ir apkopojusi informāciju par reklāmas tirgus izaugsmi Baltijā 2006. gadā, un jaunākais pētījums liecina, ka Baltijas reklāmas tirgus, salīdzinot ar 2005. gadu, ir pieaudzis par 21 procentu.
Līdz ar to kopējais Baltijas 2006. gada mediju reklāmas tirgus apjoms , balstoties uz TNS veiktā pētījuma datiem, ir sasniedzis 319,5 miljonus eiro . Attiecīgi pa valstīm – Igaunijā reklāmas tirgus apjoms 2006. gadā bija 86,6 miljoni eiro (t.i. 1355 milj. EEK), savukārt Lietuvā – 124,7 miljoni eiro (430.1 milj. LTL). Latvijā mediju reklāmas tirgus sasniedzis 108,2 miljonus eiro jeb 76,01 miljonu latu.
Apskatot reklāmas tirgus attiecību pret iekšzemes kopproduktu , redzam, ka Latvija ir izvirzījusies Baltijas līderpozīcijā ar 0,67 %, kamēr attiecīgi Lietuvā šis rādītājs ir 0,52 %, un Igaunijā – 0,66 %.
Analizējot Baltijas reklāmas tirgus izaugsmi pēc reklāmas investīcijas uz vienu iedzīvotāju , Latvija ar LVL 33 jeb EUR 47 (2005. gadā – EUR 37) ir stabili virs Baltijas vidējā līmeņa, kas ir EUR 45 uz vienu iedzīvotāju. Savukārt Lietuvā šīs investīcijas ir EUR 37 (2005. gadā – EUR 31) uz vienu iedzīvotāju, bet Igaunijā – EUR 64 (2005. gadā – EUR 54).
Kā norāda TNS Latvia mediju pētījumu vadītāja Ginta Krivma, tad salīdzinot ar citām Eiropas valstīm, Latvija arī 2006. gadā ir starp „jaunās Eiropas” visstraujāk augošajiem reklāmas tirgiem. „Vecās Eiropas” valstīs reklāmas tirgus dinamika bijusi dažāda, bet pamatā ne pārāk strauja – pat no -1,8 % Lielbritānijā (Vācija +2,9 %,Somija +3,7 %, Itālija +5,1 %, Dānija +9,9 %, Francija +10,7 %, Spānija +12,7 %) līdz pat +17 % Zviedrijā. Krievijā reklāmas tirgus pieauguma temps ir mazinājies, no 28 % 2005. g. tomēr jebkurā gadījumā sasniedzot ~22 % 2006. gadā.
Tikmēr „jaunā Eiropa” turpina strauji attīstīties – no +7 % Ungārijā (Čehija +12 %, Bulgārija +15 %, Polija +18, Slovākija +19 %) līdz pat +29 % Rumānijā. Tādējādi, salīdzinot ar globālo reklāmas tirgus lēsto pieaugumu +5 %, Latvijas 5 reizes straujākais izaugsmes temps reklāmas tirgus dalībniekiem iezīmē pozitīvu un daudzsološu perspektīvu.
Reklāmas apjomu pieaugums
Salīdzinot 2006. gadu ar 2005. gadu, Baltijā visstraujākais reklāmas apjomu pieaugums Baltijā vērojams internetā (+76,3 %), sasniedzot 12,4 miljonus eiro. Otrajā vietā ierindojusies vides reklāma ar 38,3 % reklāmas apjomu pieaugumu un 23,3 miljonus eiro lielu tirgu. Savukārt trešais lielākais reklāmas apjomu pieaugums Baltijā vērojams žurnālos (+26,5 %) un līdz ar to žurnālu reklāmas apjoms sastāda 41,2 miljonus eiro. Tiem seko kino reklāma ar 21,5 % pieaugumu 2006.gadā un reklāma TV ar 21,2 % apjomu pieaugumu un attiecīgi 115,9 miljoniem eiro kopējā reklāmas apjoma. Radio reklāmas tirgus Baltijā palielinājies par 16,6 % un sastāda 27 miljonus eiro, savukārt laikrakstu reklāmas tirgus palielinājies par 12,6 %, sasniedzot 99 miljonus eiro.
Reklāmas apjomu sadalījums mediju grupās
2006. gadā tāpat kā 2005. gadā Baltijā no kopējā reklāmas apjoma vislielāko daļu sastāda TV reklāma (36,3 %), otrs lielākais reklāmas apjoms ir avīzēs (31 %), kam seko reklāma žurnālos (12,9 %). Radio reklāmas tirgus daļa Baltijā ir 8,4 %, savukārt vides reklāmas – 7,3 %, interneta – attiecīgi 3,9 %, un kino reklāmas – 0,2 %.
Nozares un reklāmdevēji
2006. gadā līdzīgi kā 2005. gadā Baltijā visvairāk reklamējušās mobilo sakaru kompānijas.
Latvijā daudz pārsteigumu nav bijis attiecībā uz reklamētākajām nozarēm – jau tradicionāli pirmajā vietā ir mobilie sakari, un otrajā vietā – finansu nozare. Trešajā vietā, pakāpjoties par 1 pozīciju kopš 2005. gada, ir mājsaimniecības un higiēnas preču nozare. Par trijām vietām uz ceturto pozīciju pakāpusies automobiļu nozare, bet piektajā vietā nemainīgi – mazumtirdzniecība. Reklamētāko nozaru TOP10 ierindojušās arī koncertu un festivālu, medikamentu, matu kopšanas līdzekļu, auksto dzērienu un darba piedāvājumu reklāmas.
Pagājušajā gadā Igaunijā visvairāk reklamējās mobilo komunikāciju kompānijas, auto tirgotāji, mazumtirgotāji, darba piedāvātāji, koncertu un festivālu rīkotāji, finansu institūcijas, medikamentu ražotāji, alkoholisko dzērienu ražotāji, nekustamā īpašuma tirgotāji un mēbeļu tirgotāji.
2006. gadā Lietuvā visaktīvāk reklamējās mobilo komunikāciju kompānijas, medikamentu ražotāji, mājsaimniecības higiēnas preču piegādātāji, alkoholisko dzērienu ražotāji, mazumtirgotāji, matu kopšanas līdzekļu ražotāji, auksto dzērienu ražotāji, saldumu ražotāji, mājsaimniecības ierīču tirgotāji un telekomunikācijas.
Pagājušajā gadā Baltijā kopumā lielākais reklāmdevējs bija Procter&Gamble.
2006. gadā Latvijā lielāko reklāmdevēju TOP10 ir gan jau tradicionāli tajā atrodami uzņēmumi, gan jaunpienācēji. Pirmajā vietā – Procter&Gamble, uz otro vietu par divām pozīcijām pakāpies TELE2. Trešajā vietā nemainīgi – LMT, līdzīgi kā 5. vietā nemainīgi – Reckit Benckieser. Vislielākais jaunums topā ir Bite, kas ar apjomīgu reklāmas kampaņu tirgū ienāca 2005.g. rudenī (14. vieta 2005. gadā), un 2006.gadā turpināja aktīvi reklamēties, tādējādi 2006. gadā ieņemot 4. vietu reklāmdevēju topā. Tāpat Latvijā lielāko reklāmdevēju TOP10 ierindojušies arī Coca-Cola HBC, L’oreal, Colgate–Palmolive, Maxima un Unilever.
Igaunijas lielākie reklāmdevēji ir Procter&Gamble, EMT, Tele2 Eesti, Hansapank, Rimi Baltic, Coca-Cola HBC, A-Selver, Elion Ettevotted, L’Oreal, kā arī Reckitt Benckiser.
Lietuvas lielākie reklāmdevēji ir Procter&Gamble, Omnitel, Tele2, Reckitt Benckiser, Svyturys-Utenos alus, Berlin–Chemie, Bite, Danone Group, Coca-Cola un Palink.
Igaunijā un Lietuvā, reklāmas tirgus aplēses pētījums veikts, balstoties uz TNS Emor un TNS Gallup Reklāmu reģistra datiem. Latvijā mediju reklāmas tirgus dati 2006. gadā noteikti sadarbībā ar LRA, kā arī balstoties uz TNS Latvia Reklāmu reģistra veikto mediju monitoringu. Informācijas avots par citu valstu reklāmas tirgu – TNS Media Intelligence.
Resursi
Prezentācija: Baltic_Media_Advertising_Market_2006.pdf
Par TNS Latvia
TNS Latvia ir vadošā pilna servisa mediju, tirgus un sociālo pētījumu aģentūra Latvijā. Mūsu klientiem tiek nodrošināts plašs pētījumu klāsts – gan patērētāju vajadzību izpēte, uzņēmumu reputācijas un darbinieku apmierinātības novērtēšana, zīmolu atpazīstamības un marku tēla pētījumi, produktu testi, noslēpumainā klienta pētījumi, gan starptautiskiem standartiem atbilstoši mediju (TV, radio, preses, radio, Interneta) auditorijas pētījumi, informācija un analīze par mediju lietošanas ieradumiem un mediju reklāmas apjomiem.
TNS Latvia līdz ar TNS uzņēmumiem Lietuvā un Igaunijā veido lielāko tirgus un sociālo pētījumu centru Baltijas valstīs.
Kontakti
Laura Briča
Mārketinga vadītāja
t 67 096 300
e laura.brica@tns.lv