Lielākā daļa Latvijas iedzīvotāju vecumā no 15 līdz 49 gadiem Ziemassvētkos savus radus, draugus un paziņas apsveic nosūtot apsveikuma īsziņas. Šādu iezīmi rāda mediju, tirgus un sociālo pētījumu aģentūras TNS Latvia šā gada decembra sākumā veiktais Latvijas iedzīvotāju pētījums.
Absolūtais vairākums iedzīvotāju svin Ziemassvētkus
Gandrīz visi Latvijas iedzīvotāji svin Ziemassvētkus – kopumā 89 % iedzīvotāju vecumā no 15 līdz 49 gadiem svin Ziemassvētkus, un visbiežāk tas tiek darīts vai nu pēc katra cilvēka individuālajām tradīcijām (62 %), vai arī pēc kristiešu tradīcijām (25 %). Savukārt katrs desmitais iedzīvotājs (9 %) apgalvo, ka Ziemassvētkus svin pēc senlatviešu tradīcijām. Tomēr Latvijā ir 11 % respondentu, kuri Ziemassvētkus nesvin.
Pēc senlatviešu tradīcijām Ziemassvētkus salīdzinoši biežāk svin sievietes, respondenti ar vidējo vai vidējo speciālo izglītību, latvieši, vidzemnieki un kurzemnieki, kā arī respondenti vecumā no 31 līdz 40 gadiem.
Liela daļa Ziemassvētku svinētāju apmeklē dievkalpojumus
Vairāk nekā puse no Latvijas iedzīvotājiem, kuri svin Ziemassvētkus, apmeklē Ziemassvētku dievkalpojumus (56 %). To skaitā mazākā daļa no šiem cilvēkiem dievkalpojumus apmeklē regulāri – katru gadu (15 %), bet lielākā daļa Ziemassvētku dievkalpojumus apmeklē neregulāri – laiku pa laikam (41 %).
Dievkalpojumu regulārie apmeklētāji salīdzinoši biežāk ir sievietes, iedzīvotāji ar augstāko izglītību, Latgales reģiona iedzīvotāji, iedzīvotāji, kas dzīvo 5 un vairāk cilvēku ģimenē, kā arī iedzīvotāji ar personīgajiem ienākumiem līdz 200 latiem.
Savukārt Ziemassvētku dievkalpojumus retāk apmeklē vīrieši, jaunieši (15-24 gadi), iedzīvotāji ar pamatskolas izglītību, studenti, skolnieki, neprecētie, iedzīvotāji bez personiskajiem ienākumiem, rīdzinieki, kā arī ciematos un lauku teritorijā dzīvojošie.
Ziemassvētkos apsveic nosūtot apsveikuma īsziņas vai sazvanoties
Katrs sestais no desmit Ziemassvētku svinētājiem radus, draugus un paziņas mēdz apsveikt sūtot apsveikuma īsziņas (64 %). Nākamais izplatītākais apsveikšanas veids ir draugu, radu un paziņu apsveikšana piezvanot (56 %).
Savukārt puse Latvijas iedzīvotāju (49 %) draugus, radus un paziņas apsveic, personīgi satiekoties ar viņiem. Tāpat daļa Latvijas iedzīvotāju sūta apsveikumus ar e-pasta vai elektronisko apsveikuma kartiņu starpniecību (38 %) vai sūta Ziemassvētku apsveikumus pa pastu (30 %).
Starp tiem, kas svētkos apsveic draugus, radus un paziņas personīgi satiekoties, salīdzinoši biežāk ir jauni cilvēki vecumā no 15 līdz 30 gadiem, ar augstāko izglītību, cittautieši, Pierīgā un Latgalē dzīvojošie, studenti un skolnieki, bezdarbnieki, kā arī neprecētie respondenti.
Ziemassvētku dāvanām biežāk tērēs līdz 50 latiem
Absolūtais vairākums no Ziemassvētkus svinošajiem Latvijas iedzīvotājiem šogad Ziemassvētku dāvanām plāno iztērēt līdz 50 latiem, to skaitā 4 % iedzīvotāju tērēs līdz 5 latiem, 7 % plānojuši iztērēt 6 līdz 10 latus, 16 % varētu iekļauties 11 līdz 20 latu robežās, bet 30 % svinētāju dāvanām plāno iztērēt 21 līdz 50 latus (kas ir arī biežāk minētā plānotā Ziemassvētku dāvanu izmaksu grupa).
Savukārt no 51 līdz 100 latiem plāno tērēt katrs piektais Latvijas iedzīvotājs (21 %), bet vēl 8 % tērēs vairāk par 100 latiem.
Kārotākās Ziemassvētku dāvanas – mobilie telefoni, priekšapmaksas kartes
TNS Latvia iekšējo projektu vadītāja Dace Zolberga norāda, ka šajos Ziemassvētkos divas biežāk minētās vēlamās dāvanas ir mobilie telefoni un to priekšapmaksas kartes (8 %), datori un ar tiem saistītās lietas (7 %). Nākamās vēlamākās dāvanas ir TV, audio, video tehnika (6 %), sadzīves tehnika un elektropreces (6 %), ceļojums, kosmētika, rotaslietas.
Par aptauju
Aptauju mediju, tirgus un sociālo pētījumu aģentūra TNS Latvia veica 2008. gadā no 10. līdz 15. decembrim, ar interneta starpniecību aptaujājot 1002 Latvijas iedzīvotājus (vecumā no 15 līdz 49 gadiem) visā Latvijā.
Par TNS Latvia
TNS Latvia ir vadošā pilna servisa mediju, tirgus un sociālo pētījumu aģentūra Latvijā. Mūsu klientiem tiek nodrošināts plašs pētījumu klāsts – gan patērētāju vajadzību izpēte, uzņēmumu reputācijas un darbinieku apmierinātības novērtēšana, zīmolu atpazīstamības un marku tēla pētījumi, produktu testi, noslēpumainā klienta pētījumi, gan starptautiskiem standartiem atbilstoši mediju (TV, radio, preses, interneta) auditorijas pētījumi, informācija un analīze par mediju lietošanas ieradumiem un mediju reklāmas apjomiem.
TNS Latvia līdz ar TNS uzņēmumiem Lietuvā un Igaunijā veido lielāko tirgus un sociālo pētījumu centru Baltijas valstīs. Sīkāka informācija: www.tns.lv
Kontakti
Laura Briča
Mārketinga vadītāja
t 67 096 300
e laura.brica@tns.lv