Kā liecina mediju, tirgus un sociālo pētījumu aģentūras TNS Latvia februāra beigās veiktais patēriņa preču cenu pilotpētījums četros izvēlētos lielveikalu tīklu veikalos, bāzes* pārtikas un ikdienas preču cenu līmenis būtiski neatšķiras.
Pētījuma rezultāti liecina, ka lielveikali, sekojot līdzi patēriņa un pirkumu ieradumu izmaiņām, pircēju piesaistei arvien plašāk izmanto akcijas un speciālos cenu piedāvājumus. Tieši speciālās cenu kampaņas ir viens no veidiem, kā, ņemot vērā patērētāju vēlmes, lielveikali pielāgojas jaunajai ekonomiskajai situācijai. Rezultātā bāzes* produktu cenas kļūtu pieejamākas pircējiem.
Daļai apsekoto preču cenu līmenis vairākos lielveikalos bija vienāds, piemēram, olīveļļai (Maxima, Prisma), svaigam cālim kilogramā (Rimi, Maxima), svaigiem gurķiem kilogramā (Rimi, Prisma), viena ražotāja krējumam (Maxima, Prisma), viena ražotāja rudzu maizei (Rimi, Maxima), viena ražotāja pienam (Rimi, Maxima, Prisma, Supernetto) u.c.. Kopumā, apmēram piektdaļai (18 %) no pētījumā iekļautajām precēm cenas neatšķīrās vairāk kā par 5 santīmiem. Tie ir tādi ikdienā bieži lietojami produkti kā piens, krējums, jogurts, maize, majonēze, dzeramais ūdens, bezalkoholiskie atspridzinošie dzērieni, ziepes.
Ja 4-5 cilvēku ģimene vēlētos pagatavot ekonomiskas pusdienas, izvēloties lētākos produktus (no pilotpētījumā iekļautajām precēm), tad, iepērkoties Supernetto, pētījuma veikšanas dienā pirkums izmaksātu 5,56 Ls, Prisma – 6,82 Ls, Rimi – 6,86Ls un Maxima – 6,90 Ls.
Līdzīgi pētījumi regulāri tiek veikti arī Tallinā (Igaunijā). Tallinas lielveikalos cenas bāzes produktiem februārī salīdzinājumā ar janvāri ir izlīdzinājušās.
Rīgā veiktā pilotpētījuma rezultāti liecina, ka pētījumā ietverto lielveikalu cenu atšķirības bāzes* produktiem nav vērtējamas kā statistiski nozīmīgas. Turpmāk šādu cenu monitoringa apsekojumu plašākā mērogā TNS Latvia plāno veikt regulāri katru mēnesi.
Par pētījumu
Mediju, tirgus un sociālo pētījumu aģentūra TNS Latvia veica patēriņa preču cenu pilotpētījumu 2009. gada 26. februārī pēc nejaušības principa izvēloties vienu Rīgas mikrorajonu un četrus tajā esošus lielveikalus: Rimi Hipermārkets Stirnu ielā, Maxima XXX Deglava ielā, Prisma t/c Domina un Supernetto Stirnu ielā.
*Par pētījumā iekļautajiem produktiem
Bāzes preču grozā iekļauto preču kategorijas izvēlētas par pamatu ņemot LR Centrālās statistikas pārvaldes pētījumu par iedzīvotāju dzīves līmeni un iztikas minimuma patēriņa preču un pakalpojumu grozu.
TNS Latvia veiktais patēriņa preču cenu pētījums ietver 50 svarīgākās ikdienas patēriņa preces dažādās kategorijās. Starp tām izvēlēti gan populārākie zīmoli, gan lētākās preces savā kategorijā. Lētākās preces iegādātas tajās kategorijās, kurās pircēji ir cenu jūtīgākie (siers, augļi, dārzeņi u.c.), bet konkrēti zīmoli izvēlēti kategorijās, kurās zīmolam ir lielāka nozīme (higiēnas preces, mazgāšanas līdzekļi u.c.).
Pētījumā tika iekļauti sekojoši produkti: kartupeļi; tomāti; gurķi; sīpoli; kāposti; banāni, āboli; siers; olas, piens; jogurts; jogurta dzēriens; krējums; majonēze; biezpiena sieriņš, margarīns; olīveļļa; kečups; gaļa (svaigs cālis); desa (cīsiņi); zivs (svaiga laša fileja); baltmaize; rupjmaize; miltu izstrādājumi (spageti); dzeramais ūdens (negāzēts); bērnu pārtika (sausais maisījums, biezeņi); kafija; atspirdzinošie bezalkoholiskie dzērieni; alus; tēja; cukurs; apelsīnu sula; tualetes papīrs; zobu pasta; higiēnas līdzekļi; tīrīšanas līdzekļi (traukiem, mājai). autiņbiksītes; mazgāšanas līdzekļi (pulveris, skalojamais līdzeklis); papīra dvieļi; šampūns; dušas želeja; ziepes.
Par TNS Latvia
TNS Latvia ir vadošā pilna servisa mediju, tirgus un sociālo pētījumu aģentūra Latvijā. Mūsu klientiem tiek nodrošināts plašs pētījumu klāsts – gan patērētāju vajadzību izpēte, uzņēmumu reputācijas un darbinieku apmierinātības novērtēšana, zīmolu atpazīstamības un marku tēla pētījumi, produktu testi, noslēpumainā klienta pētījumi, gan starptautiskiem standartiem atbilstoši mediju (TV, radio, preses, interneta) auditorijas pētījumi, informācija un analīze par mediju lietošanas ieradumiem un mediju reklāmas apjomiem.
TNS Latvia līdz ar TNS uzņēmumiem Lietuvā un Igaunijā veido lielāko tirgus un sociālo pētījumu centru Baltijas valstīs. Sīkāka informācija: www.tns.lv
Kontakti
Laura Briča
Mārketinga vadītāja
t 67 096 300
e laura.brica@tns.lv