16.03.2009. Mediju, tirgus un sociālo pētījumu aģentūra TNS Latvia, sadarbībā ar TNS uzņēmumiem Igaunijā – TNS Emor, un Lietuvā – TNS Gallup, ir apkopojusi informāciju par reklāmas tirgus izaugsmi Baltijā 2008. gadā. Pētījums liecina, ka Baltijas reklāmas tirgus, salīdzinot ar 2007. gadu, ir pieaudzis par 4 procentiem.

Līdz ar to kopējais Baltijas 2008. gada mediju reklāmas tirgus apjoms , balstoties uz TNS veiktā pētījuma datiem, ir sasniedzis 406,3 miljonus eiro . Attiecīgi pa valstīm – Igaunijā reklāmas tirgus apjoms 2008. gadā bija 111,2 miljoni eiro (t.i. 1739 milj. EEK), savukārt Lietuvā – 157,0 miljoni eiro (542,2 milj. LTL). Latvijā mediju reklāmas tirgus sasniedza 138,2 miljonus eiro jeb 97,1 miljonu latu. Lietuvā bija novērojama lielākā izaugsme sasniedzot 9 % pret 2007. gadu, Latvijas mediju reklāmas tirgus pieauga par 3 %, bet Igaunijā pirmo reizi kopš 1999. gada noticis reklāmas tirgus samazinājums – par 3 %.

Apskatot reklāmas tirgus attiecību pret iekšzemes kopproduktu , redzams, ka Baltijā līderpozīcijā ar 0,72 % ir Igaunija, kamēr attiecīgi Latvijā šis rādītājs ir 0,60 %, bet Lietuvā – 0,49 %.

Analizējot Baltijas reklāmas tirgus izaugsmi pēc reklāmas investīcijām uz vienu iedzīvotāju , Latvija ar EUR 61 jeb LVL 43 (2007. gadā – EUR 59) un Lietuva ar EUR 47 (2007. gadā – EUR 43) uz vienu iedzīvotāju ir zem Baltijas vidējā līmeņa, kas ir EUR 63 uz vienu iedzīvotāju. Igaunijā šis rādītājs ir augstākais starp Baltijas valstīm 2008. gadā sasniedzot EUR 83, kas tomēr ir mazāk nekā 2007. gadā – EUR 85.

Reklāmas apjomu pieaugums

Kā norāda TNS Latvia valdes priekšsēdētāja Ginta Krivma, tad, salīdzinot 2008. ar 2007. gadu, Baltijā kopumā visstraujākais reklāmas apjomu pieaugums vērojams internetā un kino reklāmā attiecīgi +45,2 % un +47,6 %. Interneta reklāmas tirgus sasniedzis 32,7 miljonus eiro. Vides reklāmas pieaugums ir 14,3 % reklāmas apjomam arī sasniedzot 32,7 miljonus eiro. Nākošais lielākais reklāmas apjomu pieaugums Baltijā vērojams radio reklāmai +10,8 % līdz ar ko radio reklāmas apjoms sastāda 35,8 miljonus eiro. Tiem seko TV reklāmas tirgus ar 2,2 % pieaugumu 2008. gadā un 146,2 miljoniem eiro kopējā reklāmas apjoma. Žurnālos pagājušajā gadā ir novērojams reklāmas apjoma kritums par 0,7 %, sasniedzot 53,4 miljonus eiro, bet avīžu reklāmas tirgus samazinājies par 6,2 % līdz 106,3 miljoniem eiro.

Reklāmas apjomu sadalījums mediju grupās

2008. gadā tāpat kā 2007. gadā Baltijā no kopējā reklāmas apjoma vislielāko daļu sastāda TV reklāma (36 %), otrs lielākais reklāmas apjoms ir avīzēs (26 %), kam seko reklāma žurnālos (13 %). Radio reklāmas tirgus daļa Baltijā ir 9 %, savukārt vides reklāmas un interneta – 8 %, bet kino reklāmas – 0,3 %.

Dati: TNS Latvia (Latvija), LRA, TNS Emor (Igaunija), TNS Gallup (Lietuva), 2008

Nozares un reklāmdevēji

2008. tāpat kā 2007. gadā Baltijā visvairāk reklamēta mobilo sakaru nozare, kas ir visvairāk reklamētā nozare Latvijā un Lietuvā un atrodas 2. vietā Igaunijā. Automašīnas ir visvairāk reklamētā nozare Igaunijā, taču ierindojas tikai 5. vietā Latvijā un vispār ir ārpus TOP 10 Lietuvas tirgū. Mazumtirdzniecības nozare ieņem stabilu 3. vietu visās trīs Baltijas valstīs. Visu valstu TOP 10 ir pārstāvētas arī zāļu un alkoholisko dzērienu nozares. Latvijas un Lietuvas TOP 10 ir pārstāvētas vienādas nozares, izņemot automašīnas, kas ir tikai Latvijas topā un koncertus, kas parādās Lietuvas topa 7. vietā. Igaunijā, savukārt, parādās divas atšķirīgas nozares- mēbeles un nekustamais īpašums, attiecīgi topa 9. un 10. vietā.

Pirmajā vietā gan Lietuvas, gan Igaunijas reklāmdevēju TOP 10 2008. gadā bija Procter & Gamble, kas tikai Latvijā ir zaudējis līderpozīciju TELE2, kas savukārt atrodas 2. vietā Lietuvā un 3. vietā Igaunijā.

2008. gadā Baltijā lielāko reklāmdevēju TOP 10 veido jau tradicionāli tajā atrodami uzņēmumi. 2. vietā Igaunijā, 3. vietā Lietuvā un 5. vietā Latvijā atrodas mobilo sakaru operators EMT/Omnitel/LMT, bet BITE ieņem 3. vietu Latvijā un 8. Lietuvā. Visās trīs Baltijas valstīs TOP 10 iekļuvuši vēl arī Coca Cola un L’Oreal. Latvijā un Lietuvā attiecīgi 10. un 6.vietā atrodas Maxima, bet Igaunijā mazumtirgotājus pārstāv Rimi 4. vietā un A-Selver 6. vietā.

Igaunijā un Lietuvā, reklāmas tirgus aplēses pētījums veikts, balstoties uz TNS Emor un TNS Gallup Reklāmu reģistra datiem. Latvijā mediju reklāmas tirgus dati 2008. gadā noteikti sadarbībā ar LRA, kā arī balstoties uz TNS Latvia Reklāmu reģistra veikto mediju monitoringu.

Resursi

Prezentācija: Baltic_Media_Advertising_Market_2008.pdf

Par TNS Latvia

TNS Latvia ir vadošā pilna servisa mediju, tirgus un sociālo pētījumu aģentūra Latvijā. Mūsu klientiem tiek nodrošināts plašs pētījumu klāsts – gan patērētāju vajadzību izpēte, uzņēmumu reputācijas un darbinieku apmierinātības novērtēšana, zīmolu atpazīstamības un marku tēla pētījumi, produktu testi, noslēpumainā klienta pētījumi, gan starptautiskiem standartiem atbilstoši mediju (TV, radio, preses, Interneta) auditorijas pētījumi, informācija un analīze par mediju lietošanas ieradumiem un mediju reklāmas apjomiem.

TNS Latvia līdz ar TNS uzņēmumiem Lietuvā un Igaunijā veido lielāko tirgus un sociālo pētījumu centru Baltijas valstīs.

Kontakti

Laura Briča
Mārketinga vadītāja
t 67 096 300
e laura.brica@tns.lv