Tirgus, sociālo un mediju pētījumu aģentūra TNS Latvia, sadarbībā ar TNS uzņēmumiem Igaunijā – TNS Emor, un Lietuvā – TNS LT, ir apkopojusi informāciju par reklāmas tirgus izaugsmi Baltijā 2009. gadā. Pētījums liecina, ka Baltijas reklāmas tirgus, salīdzinot ar 2008. gadu, ir samazinājies par 41 procentu .

Līdz ar to kopējais Baltijas 2009. gada mediju reklāmas tirgus apjoms , balstoties uz TNS veiktā pētījuma datiem, sasniedz 241,3 miljonus eiro . Attiecīgi pa valstīm – Igaunijā reklāmas tirgus apjoms 2009. gadā bija 70,9 miljoni eiro (t.i. 1109 milj. EEK), savukārt Lietuvā – 95,5 miljoni eiro (329,6 milj. LTL). Latvijā mediju reklāmas tirgus sasniedza 74,9 miljonus eiro jeb 52,7 miljonu latu. Mazākais tirgus kritums bija novērojams Igaunijā, jo salīdzinot ar 2008. gadu Igaunijas mediju reklāmas tirgus ir samazinājies par 36 %. Lietuvā samazinājums bijis par 39 %, bet Latvijā par 46 %.

Analizējot reklāmas tirgus attiecību pret iekšzemes kopproduktu , redzams, ka Baltijā līderpozīcijā ar 0,52 % ir Igaunija, attiecīgi Latvijā šis rādītājs ir 0,40 %, bet Lietuvā – 0,36 %. Reklāmas tirgus samazinājums visās Baltijas valstīs ir bijis lielāks nekā IKP kritums.

Aplūkojot Baltijas reklāmas tirgus izaugsmi pēc reklāmas investīcijām uz vienu iedzīvotāju , tāpat kā pagājušajā gadā Latvija ar 33 eiro (LVL 23) un Lietuva ar 28 eiro uz vienu iedzīvotāju ir zem Baltijas vidējā līmeņa, kas ir EUR 35 uz vienu iedzīvotāju. Igaunijā šis rādītājs ir augstākais starp Baltijas valstīm 2009. gadā sasniedzot 53 eiro.

Reklāmas apjoma izmaiņas

Salīdzinot 2009. un 2008. gadu, Baltijā kopumā visās mediju grupās novērojams reklāmas apjoma kritums. Interneta reklāma piedzīvojusi mazāko kritumu, sasniedzot 23,1 miljonu eiro, kas ir par 29 % mazāk nekā 2008. gadā. Radio un vides reklāmas samazinājums ir attiecīgi par 32 % un 32,7 %. Līdz ar šīm izmaiņām četras mediju grupas – radio, žurnāli, internets un vide ieņem ļoti līdzīgas tirgus daļas. Piedzīvojot kritumu par 47 % tomēr otro pozīciju kopējā mediju reklāmas tirgū ar 55,2 miljoniem eiro saglabā avīzes. Piedzīvojot kritumu par 37 %, salīdzinot ar 2008. gadu, tomēr savu tirgus daļu palielinājusi TV, kas 2009. gadā Baltijā sasniedza 92,3 miljonus eiro.

Reklāmas apjomu sadalījums mediju grupās

2009. gadā Baltijā no kopējā mediju reklāmas apjoma vislielāko daļu sastāda TV reklāma (37 %), otrs lielākais reklāmas apjoms ir avīzēs (23 %), kam seko reklāma radio, žurnālos un internetā (10 %). Vides reklāmas tirgus daļa Baltijā ir 9 %, savukārt, kino reklāmas – 0,3 %.

Nozares un reklāmdevēji

Lielākās nozares Baltijā pēc mediju reklāmas apjoma ir mobilie sakari , kas ieņem pirmo vietu Latvijā un Lietuvā un 2. Igaunijā, kā arī mazumtirdzniecība, kas ir populārākā nozare Igaunijā, bet Latvija un Lietuvā ierindojas 2. vietā. Lietuvā 10 populārāko nozaru sarindojumā, salīdzinot ar 2008. gadu notikušas relatīvi nelielas izmaiņas. Latvijā no 2008. gadā sasniegtās 2. vietas uz 6. noslīdējusi finanšu institūciju un pakalpojumu nozare, bet no TOP 10 izkritusi iepriekš 5. vietā bijusī automašīnu nozare. Igaunijā arī redzamas pārmaiņas, piemēram, 2008. gadā pirmajā vietā bijusī automašīnu nozare noslīdējusi uz 5. vietu 2009. gadā, no TOP 10 izkritušas arī nekustamā īpašuma un darba piedāvājumu nozares.

Aplūkojot lielāko reklāmdevēju TOP 10 Baltijas valstīs, redzams, ka visās trīs valstīs 1. vietu ieņem mobilo sakaru operatori – Latvijā un Lietuvā tas ir Tele2 , bet Igaunijā EMT . Visās trīs Baltijas valstīs 2. vietu ieņem PROCTER & GAMBLE . Lietuvā, salīdzinot ar 2008. gadu, augstāk pakāpušies vairāki reklāmdevēji – BITE , DANONE , īpaši HENKEL , kas 2009, gadā ieņem 5, vietu iepriekš nebijis starp TOP 10. Latvijā arī kāpumu piedzīvojis HENKEL, kā arī TOP 10 iekļuvis reklāmdevējs RECKITT BENCKISER . Igaunijā, savukārt, Tele2 ieņēmis 4. pozīciju starp 3. vietā esošo RIMI un 5. vietā pakāpušos elektronisko pakalpjumu sniedzēju ELISA EESTI . Igaunijā arī TOP 10 iekļuvusi TALLINK GRUPP , bet starp 10 lielākajiem reklāmdevējiem, tāpat kā Lietuvā vairs nav sastopams COCA-COLA HBC , kas iekļuvis vienīgi Latvijas lielāko reklāmdevēju saraksta 6. vietā.

Resursi

Prezentācija: Baltic_Media_Advertising_Market_2009.pdf

Par TNS Latvia

TNS Latvia ir vadošā pilna servisa tirgus, sociālo un mediju pētījumu aģentūra Latvijā. Mūsu klientiem tiek nodrošināts plašs pētījumu klāsts – gan patērētāju vajadzību izpēte, uzņēmumu reputācijas un darbinieku apmierinātības novērtēšana, zīmolu atpazīstamības un marku tēla pētījumi, produktu testi, noslēpumainā klienta pētījumi, gan starptautiskiem standartiem atbilstoši mediju (TV, radio, preses, Interneta) auditorijas pētījumi, informācija un analīze par mediju lietošanas ieradumiem un mediju reklāmas apjomiem.

TNS Latvia līdz ar TNS uzņēmumiem Lietuvā un Igaunijā veido lielāko tirgus un sociālo pētījumu centru Baltijas valstīs.

Kontakti

Laura Briča
Mārketinga vadītāja
t 67 096 300
e laura.brica@tns.lv