Pārliecinošs sabiedrības vairākums atbalsta nepieciešamību veidot Latvijā ātrgaitas dzelzceļa savienojumus. 75% Latvijas iedzīvotāju vecumā no 15 līdz 74 gadiem uzskata, ka Latvijai ir nepieciešams ātrgaitas dzelzceļa savienojums Tallina-Rīga-Kauņa-Varšava-Berlīne („ Rail Baltica ”). Latvijas iedzīvotāju attieksme pret ātrgaitas dzelzceļa savienojumu nepieciešamību un izmantošanu noteikta pētījumā, ko pēc ceturtdien, 2011.gad 24.martā Rīgā notiekošās konferences par „ Rail Baltica ” transporta koridora attīstības iespējām pasūtījuma veikusi tirgus, sociālo un mediju pētījumu aģentūra TNS Latvia.
Konferencē tiek izvērtēta dzelzceļa līnijas „ Rail Baltica” pašreizējā attīstības stadija, Latvijas un kaimiņvalstu intereses kopīga Ziemeļu-Dienvidu transporta koridora veidošanā, konferences dalībnieki iepazīstas ar līdzīgu infrastruktūras projektu attīstīšanas pieredzi, kā arī diskutē „ Rail Baltica ” radītiem ieguvumiem sabiedrībai un uzņēmējiem. „Rail Baltica” izbūve veicinātu Latvijas integrāciju vienotā Eiropas dzelzceļa sistēmā, piesaistītu jaunas tranzīta kravas virzienā Ziemeļi-Dienvidi un kalpotu par līdzvērtīgu alternatīvu gaisa un auto satiksmei. Ātrgaitas dzelzceļa attīstībai reģionā ir arī stratēģiska, vides kvalitātes un ilgtspējīgas reģiona attīstības komponente.
Ātrgaitas dzelzceļš nozīmē, ka, piemēram, no Rīgas līdz Tallinai varētu nokļūt aptuveni 2,5 stundās, no Rīgas līdz Berlīnei – aptuveni 8 stundās. Pētījumā noskaidrots, ka, ja jau tagad būtu pieejams šāds ātrgaitas dzelzceļš, to izmantotu aptuveni puse Latvijas iedzīvotāju. Virzienu Rīga-Berlīne izmantotu 49 % iedzīvotāju, bet virzienu Rīga-Tallina – 46 %.
Pētījumā arī uzdots jautājums par iedzīvotāju attieksmi pret nesen izskanējušo ieceri veidot ātrgaitas dzelzceļu posmā Rīga-Maskava. 70 % iedzīvotāju atzīst arī šā maršruta nepieciešamību, bet to izmantotu 41 % Latvijas iedzīvotāju.
Divas piektdaļas (40 %) Latvijas iedzīvotāju uzskata, ka „ Rail Baltica ” jābūvē vispirms, savukārt, 18 % ir pārliecināti, ka „ Rail Baltica ” jābūvē vienlaicīgi ar Rīgas-Maskavas ātrgaitas dzelzceļa līniju. Katrs ceturtais (25 %) uzskata, ka vispirms nepieciešams izbūvēt Rīga-Maskava līniju, bet 12 % pauž viedokli, ka ātrgaitas dzelzceļi Rietumu un Austrumu virzienā nav nepieciešami.
Zīmīgi,ka „Rail Baltica” izbūvi salīdzinoši biežāk atbalsta cilvēki ar augstāko izglītību, kā arī ar salīdzinoši augstākiem ģimenes ienākumiem. To Latvijas iedzīvotāju vidū, kuri uzskata, ka vispirms būtu jāattīsta ātrgaitas līnija Rīga-Maskava, salīdzinoši biežāk ir krievu tautības cilvēki un cittautieši, cilvēki ar zemākiem ģimenes ienākumiem, laukos un Latgalē dzīvojošie. Savukārt, to cilvēku vidū, kuri uzskata, ka šādi ātrgaitas dzelzceļi Latvijā nav nepieciešami, salīdzinoši biežāk ir pensionāri.
TNS Latvia pētījums arī parāda, ka ar ātrgaitas dzelzceļu virzienā Rīga-Berlīne salīdzinoši biežāk izteikuši vēlmi pārvietoties latvieši, gados jaunāki cilvēki (15-34 gadi), cilvēki ar augstāko izglītību un augstākiem personīgiem un ģimenes ienākumiem. Ātrgaitas dzelzceļu virzienā Rīga-Tallina salīdzinoši biežāk izteikuši vēlmi izmantot gados jaunāki cilvēki (15-34 gadi), pēc nodarbošanās – vadītāji un vecākie speciālisti, cilvēki ar augstākiem personīgiem ienākumiem. Savukārt, virzienu Rīga-Maskava salīdzinoši biežāk izteikuši vēlmi izmantot krievu tautības iedzīvotāji, pēc nodarbošanās- strādnieki.
Par aptauju
TNS Latvia laikā no 2011.gada 9.-15.martam veica nacionāli reprezentatīvu pētījumu, aptaujājot 507 Latvijas iedzīvotājus vecumā no 15 līdz 74 gadiem. Pētījuma metode – tiešās intervijas respondentu dzīvesvietās.
Par konferenci un Rail Baltica
Konferenci par „ Rail Baltica” transporta koridora attīstības iespējām organizē Rīgas Ekonomikas augstskola kopā ar Meierovica biedrību. Konferenci atbalsta Konrāda Adenauera fonds, Eiropas Komisijas pārstāvniecība Latvijā, Kanādas vēstniecība Latvijā, kā arī informatīvi atbalsta ziņu aģentūra BNS.
„Rail Baltica” ir viens no Eiropas Komisijas apstiprinātajiem TEN-T prioritārajiem transporta koridoriem. Tā infrastruktūras uzlabošanas galvenais mērķis ir atjaunot Baltijas valstu tiešu saikni ar Eiropas dzelzceļu tīklu un veicināt reģionālo integrāciju, savienojot Tallinu, Rīgu, Kauņu, Varšavu un Berlīni, tālāk šo maršrutu pagarinot līdz Venēcijai.
Par TNS Latvia
TNS Latvia ir vadošā pilna servisa tirgus, sociālo un mediju pētījumu aģentūra Latvijā. Mūsu klientiem tiek nodrošināts plašs pētījumu klāsts – gan patērētāju vajadzību izpēte, uzņēmumu reputācijas un darbinieku apmierinātības novērtēšana, zīmolu atpazīstamības un marku tēla pētījumi, produktu testi, noslēpumainā klienta pētījumi, gan starptautiskiem standartiem atbilstoši mediju (TV, radio, preses, interneta) auditorijas pētījumi, informācija un analīze par mediju lietošanas ieradumiem un mediju reklāmas apjomiem.
TNS Latvia līdz ar TNS uzņēmumiem Lietuvā un Igaunijā veido lielāko tirgus un sociālo pētījumu centru Baltijas valstīs. Sīkāka informācija: www.tns.lv
Seko mums Twitterī: http://twitter.com/tnslatvia
Kontakti
Laura Vendele
Mārketinga vadītāja
t 67 096 300
e laura.vendele@tns.lv