Tirgus, sociālo un mediju pētījumu aģentūras TNS Latvia veiktā apjomīgā interneta lietošanas paradumu pētījuma TNS Latvia Digital rezultāti liecina, ka interneta lietotāju kopums Latvijā nav viendabīgs un atšķiras ne tikai pēc sociāli demogrāfiskajiem parametriem, bet arī pēc ieradumiem un vērtībām digitālajā vidē.
TNS Latvia Digital pētījuma ietvaros, izmantojot īpašu TNS metodoloģiju, visi interneta lietotāji tika iedalīti sešos segmentos:
■ IETEKMĒTĀJI (INFLUENCERS), kuriem internets ir neatņemama dzīves sastāvdaļa un kuri izmanto internetu visur un visu laiku – aktīvi lieto sociālos tīklus, blogo , daudz iepērkas internetā utt.
■ KOMUNIKATORI (COMMUNICATORS), kuriem vienkārši patīk runāties un izteikt sevi, un nav svarīgi, vai tā ir tērzēšana vaigu vaigā, vai izmantojot fiksēto vai mobilo telefonu, vai sociālo tīklu lapās, vai arī saziņā caur e-pastu.
■ ZINĀŠANU MEKLĒTĀJI (KNOWLEDGE-SEEKERS), kuri lieto internetu, lai iegūtu zināšanas un informāciju un izglītotu sevi par pasauli un tajā notiekošo.
■ TĪKLOTĀJI (NETWORKERS), kuriem internets ir svarīgs, lai izveidotu un uzturētu attiecības, piemēram, lietojot sociālos tīklus ar mērķi uzturētu kontaktu ar cilvēkiem, kam citādi neatliktu laika.
■ CENSOŅI (ASPIRERS), kuri cenšas izveidot savu personīgo telpu internetā un internetu lieto salīdzinoši nesen.
■ FUNKCIONĀLISTI (FUNCTIONALS), kuriem internets ir rīks, piemēram, lai rakstītu vēstules, lasītu ziņas, sporta jaunumus, laika prognozi, un kuriem neinteresē jaunās lietas, piemēram, sociālie tīkli.
Interneta lietošanas paradumu pētījuma TNS Latvia Digital 2011. gada pavasara perioda rezultāti atklāj, ka visvairāk Latvijas interneta lietotāju vidū (Latvijas iedzīvotāji vecumā no 15 līdz 74 gadiem, kuri jebkad ir lietojuši internetu) ir komunikatori (33 %). Otrs lielākais segments ir zināšanu meklētāji (31 %), savukārt trešajā vietā ierindojas ietekmētāju segments, kas veido 11 % no visiem interneta lietotājiem.
TNS Latvia vecākā klientu vadītāja Signe Hokonena norāda, ka, analizējot detalizētāk katra segmenta sociāli-demogrāfisko profilu, redzams, ka divi lielākie segmenti – komunikatori un zināšanu meklētāji – pēc sociāli demogrāfiskajiem parametriem būtiski neatšķiras no interneta lietotāja profila, tomēr lielākajā segmentā – komunikatori – biežāk nekā vidēji Latvijas interneta lietotāju vidū kopumā, ir iedzīvotāji ar pamata izglītību, savukārt zināšanu meklētāju segmentā biežāk ir iedzīvotāji ar augstāko izglītību. Šis vēlreiz apliecina, ka ne vienmēr ir pietiekoši analizēt tikai sociāli-demogrāfiskos parametrus, bet svarīgi pievērst uzmanību arī iedzīvotāju ieradumiem un vērtībām interneta vidē.
Trešajā lielākajā segmentā – ietekmētāji – biežāk sastopami latvieši, iedzīvotāji vecumā no 20 – 29 gadiem, studenti un kurzemnieki. Interesanti, ka tīklotāju segmentu pārstāv latvieši, sievietes, iedzīvotāji, kuru ģimenē ir 3 cilvēki un iedzīvotāji ar bērniem vecumā no 4 līdz 6 gadiem. Arī funkcionālistu segmentu pārstāv sievietes un iedzīvotāji ar augstāko izglītību, tomēr tie salīdzinoši vairāk ir iedzīvotāji vecumā no 50 līdz 74 gadiem, kā arī Rīgas iedzīvotāji un citas tautības pārstāvji. Savukārt censoņu segmentā biežāk nekā citos ir pārstāvēti bezdarbnieki.
Pavisam drīz – jau no 17. jūnija, kad tiks apkopoti jaunākie patēriņa pētījumu TNS AtlasTM rezultāti, pavērsies nebijusi iespēja analizēt dažādu zīmolu esošo un potenciālo lietotāju interneta lietošanas paradumus.
Par pētījumu
Tirgus, sociālo un mediju pētījumu aģentūra TNS Latvia interneta lietošanas paradumu pētījumu TNS Latvia Digital, Pavasaris 2011 veica laikā no 2011. gada 7.februāra līdz 15.maijam. Izmantojot datorizētās intervijas (CAPI) respondenta dzīvesvietā, visā Latvijā tika aptaujāts 2081 pastāvīgais Latvijas iedzīvotājs vecumā no 15 līdz 74 gadiem. Aptaujas norisinājās respondenta dzīvesvietā regulārās iedzīvotāju aptaujas Omnibuss ietvaros.
Par TNS Latvia
TNS Latvia ir vadošā pilna servisa tirgus, sociālo un mediju pētījumu aģentūra Latvijā. Mūsu klientiem tiek nodrošināts plašs pētījumu klāsts – gan patērētāju vajadzību izpēte, uzņēmumu reputācijas un darbinieku apmierinātības novērtēšana, zīmolu atpazīstamības un marku tēla pētījumi, produktu testi, noslēpumainā klienta pētījumi, gan starptautiskiem standartiem atbilstoši mediju (TV, radio, preses, interneta) auditorijas pētījumi, informācija un analīze par mediju lietošanas ieradumiem un mediju reklāmas apjomiem.
TNS Latvia līdz ar TNS uzņēmumiem Lietuvā un Igaunijā veido lielāko tirgus un sociālo pētījumu centru Baltijas valstīs. Sīkāka informācija: www.tns.lv Kontakti
Seko mums Twitterī: http://twitter.com/#!/TNSLatvia
Kontakti
Laura Vendele
Mārketinga vadītāja
t 67 096 300
e laura.vendele@tns.lv