Pētījumu kompānija TNS ir apkopojusi jaunākos preses auditorijas pētījuma Nacionālais Mediju Pētījums: Prese rezultātus par 2013. gadu. Laika posmā no 2012. gada 29. oktobra līdz 2013. gada 27. oktobrim preses auditorijas pētījumā ir piedalījušies 12660 Latvijas iedzīvotāji vecumā no 15 līdz 74 gadiem. 2013.gada pētījumā ir apkopota informācija par 198 drukāto preses izdevumu auditoriju.
Saskaņā ar preses auditorijas pētījumu par 2013. gadu vismaz viena pētījumā iekļautā preses izdevuma kādu no pēdējiem sešiem numuriem ir lasījuši vai caurskatījuši vidēji 89% Latvijas iedzīvotāju vecumā no 15 līdz 74 gadiem, kas ir par 1 procentpunktu mazāk nekā 2012. gadā. 53% iedzīvotāju pēdējo 7 dienu laikā ir lasījuši kādu Latvijā izdotu laikrakstu, bet 35% iedzīvotāju aptaujātajā vecuma grupā – kādu Latvijā izdotu žurnālu.
Analizējot drukātās preses patēriņu atbilstoši izdevumu iznākšanas regularitātei, redzams, ka Latvijas iedzīvotāji visvairāk patērē preses izdevumus, kuri iznāk reizi nedēļā. Vismaz vienu drukāto nedēļas preses izdevumu nedēļā ir lasījuši vai caurskatījuši vidēji 58% Latvijas iedzīvotāju. Otrā patērētākā preses izdevumu kategorija ir mēneša izdevumi (40%), bet trešajā vietā ierindojas reģionālā prese (36%). 2013. gadā salīdzinājumā ar 2012. gadu par 3 procentpunktiem ir pieaudzis ceturkšņa žurnālu patēriņš, bet dienas laikrakstu patēriņš ir samazinājies par 4 procentpunktiem.
TNS vecākā klientu vadītāja Elīna Krūze norāda, ka preses lasīšana ir vairāk izteikta tieši darba dienās. Jautājumu par to, cik vidēji dienā velta laiku laikrakstu un žurnālu lasīšanai, uzdevām Latvijas iedzīvotājiem, kuri bija lasījuši vai caurskatījuši kādu Latvijā izdotu laikrakstu vai žurnālu pēdējo 7 dienu laikā. Saskaņā ar preses auditorijas pētījuma apkopotajiem rezultātiem par 2013.gadu vidēji viens laikrakstu lasītājs darba dienās veltīja vidēji 25 minūtes laikrakstu lasīšanai, bet brīvdienās vidēji 15 minūtes. Vidēji viens žurnālu lasītājs darba dienās žurnālu lasīšanai veltīja 31 minūti, bet brīvdienās vidēji 22 minūtes. Salīdzinoši ilgāku laiku laikrakstu lasīšanai velta rīdzinieki, citas tautības pārstāvji, seniori vecumā no 60 līdz 74 gadiem. Žurnālu lasīšanai ilgāku laiku velta sievietes un seniori vecumā no 60 līdz 74 gadiem.
2013. gadā Top5 lasītākie žurnāli pēc viena numura vidējās auditorijas ir nedēļas žurnāli „Ieva”, „Privātā Dzīve” un „Kas Jauns”, divnedēļu žurnāls „Ievas Stāsti” un mēneša žurnāls „Ievas Virtuve”.
2013. gadā Top5 lasītākie laikraksti pēc viena numura vidējās auditorijas ir krievu valodā rakstošais nedēļas laikraksts „MK Latvija (rus)”, reklāmas avīze „Rīgas Santīms”, televīzijas programmu avīze Latvijskaja TV-Programma (rus), laikraksts “Diena” un krievu valodā rakstošais nedēļas laikraksts Latvijskie Vesti (rus).
Pētījuma datu analīze reģionu griezumā parāda to, ka 2013. gadā Vidzemes, Kurzemes un Zemgales iedzīvotāju lasītākie preses izdevumi saglabājušies tie paši, kas 2012. gadā. Izmaiņas TOP 5 lasītāko izdevumu sarindojumā ir notikušas Rīgas, Pierīgas un Latgales reģionos.
Par pētījumu
Pētījumu kompānija TNS preses auditorijas pētījumu Nacionālais Mediju Pētījums: Prese, Gads 2013 veica no 2012. gada 29. oktobra līdz 2013. gada 27. oktobrim. Izmantojot datorizētās intervijas (CAPI) respondenta dzīvesvietā, visā Latvijā tika aptaujāti 12 660 pastāvīgie Latvijas iedzīvotāji vecumā no 15 līdz 74 gadiem.
Par TNS
TNS ir vadošā pilna servisa tirgus, sociālo un mediju pētījumu kompānija Latvijā. Mūsu klientiem tiek nodrošināts plašs pētījumu klāsts – gan patērētāju vajadzību izpēte, uzņēmumu reputācijas un darbinieku apmierinātības novērtēšana, zīmolu atpazīstamības un marku tēla pētījumi, produktu testi, noslēpumainā klienta pētījumi, gan starptautiskiem standartiem atbilstoši mediju (TV, radio, preses, interneta) auditorijas pētījumi, informācija un analīze par mediju lietošanas ieradumiem un mediju reklāmas apjomiem.
Kontakti
Laura Vendele
Mārketinga vadītāja
t 67096300
laura.vendele@tns.lv
Twitter: @TNSLatvia