Absolūtais vairākums iedzīvotāju (83%) uzskata, ka Latvijā 2013.gada laikā patēriņa cenas ir pieaugušas. To atklāj pētījumu kompānijas TNS šī gada februāra sākumā veiktā Latvijas iedzīvotāju 15-74 gadu vecumā aptauja.
Priekšstats par patēriņa cenu pieaugumu biežāk nekā caurmērā ir izplatīts 35-44 gadu vecu iedzīvotāju vidū, kas ir viena no aktīvākajām patērētāju grupām.
11% iedzīvotāju uzskata, ka cenas ir palikušas nemainīgas. Tā biežāk domā iedzīvotāji no ģimenēm ar augstākiem ienākumiem (vairāk nekā EUR 450 uz cilvēku ģimenē). Tikai 1% iedzīvotāju domā, ka cenas ir samazinājušās, bet vēl 6% iedzīvotāju ir grūti novērtēt cenu izmaiņas.
Tie iedzīvotāji, kas ir novērojuši cenu pieaugumu, uzskata, ka patēriņa cenas pieauga par vidēji 10,5%. To starp gandrīz puse iedzīvotāju (45%) domā, ka cenas pieauga līdz 5%, kamēr vairāk nekā puse (55%) pauž viedokli par vairāk nekā 5% pieaugumu. Savukārt CSP apkopotā statistika liecina, ka patēriņa cenas 2013.gadā samazinājās par 0,4%. Salīdzinot 2014.gada janvāra datus ar 2013.gada janvāri, vērojams, ka cenas gada laikā kāpušas vien par 0,4%.
Vairākums iedzīvotāju uzskata, ka cenas pieauga pārtikai un bezalkoholiskajiem dzērieniem, mājokļa uzturēšanai (ūdenim, elektroenerģijai, gāzei, apsaimniekošanai, remontam, īrei utt.), kā arī transportam un degvielai. Vienīgā patēriņa grupa, kur iedzīvotāji biežāk novērojuši cenu kritumu ir sakaru pakalpojumi (mobilie un fiksētie sakari, internets, pasta pakalpojumi).
Ilva Pudule, TNS Finanšu pētījumu eksperte, komentē: „Minētās trīs patēriņa grupas – pārtika, mājoklis un transports – ir arī iedzīvotāju biežāk nosauktās grupas, kurām viņu mājsaimniecībās veidojas lielākie izdevumi. Tāpēc iedzīvotāji izdevumus šajās trīs grupās un to iespējamo pieaugumu uztver jūtīgāk, nekā izdevumu izmaiņas citās patēriņa grupās. Turklāt vienlaikus iezīmējas tendence, ka daļa iedzīvotāju uzskata, ka cenas ir pieaugušas saistībā ar eiro ieviešanu. Līdz ar to var pieņemt, ka, kamēr vēl pakāpeniski veidojas iedzīvotāju priekšstats par jaunās valūtas patieso vērtību, eiro valūtā atspoguļotās skaitliski „lielākās” cenas daļēji var radīt priekšstatu iedzīvotājos par iespējamo cenu absolūto pieaugumu. Tāpēc ir nepieciešams vēl kāds zināms laika periods, līdz iedzīvotāji pieradīs pie jaunās valūtas un viņiem izveidosies noteiktāks priekšstats par tās vērtību un attiecīgi reālo ietekmi uz patēriņa cenu pieaugumu.”
Par aptauju
Aptauju pētījumu kompānija TNS veica laikā no 2014.gada 4. līdz 7. februārim, ar interneta starpniecību visā Latvijā aptaujājot 1000 Latvijas iedzīvotājus vecumā no 15 līdz 74 gadiem.
Par TNS
TNS ir vadošā pilna servisa tirgus, sociālo un mediju pētījumu kompānija Latvijā. Mūsu klientiem tiek nodrošināts plašs pētījumu klāsts – gan patērētāju vajadzību izpēte, uzņēmumu reputācijas un darbinieku apmierinātības novērtēšana, zīmolu atpazīstamības un marku tēla pētījumi, produktu testi, noslēpumainā klienta pētījumi, gan starptautiskiem standartiem atbilstoši mediju (TV, radio, preses, interneta) auditorijas pētījumi, informācija un analīze par mediju lietošanas ieradumiem un mediju reklāmas apjomiem.
Kontakti
Laura VendeleTNS mārketinga vadītāja
t 67 096 300
laura.vendele@tns.lv
www. twitter.com/TNSLatvia