Šī gada martā ir sākusies pirmā būtiskā pandēmijas ietekmē ieviesto ierobežojumu atcelšana. Jau šobrīd vakcinētie un Covid-19 izslimojušie iedzīvotāji var apmeklēt dažādas publiskas vietas un pieejamos pasākumus klātienē. Kantar jaunākā iedzīvotāju Covid-19 Barometer pētījuma ietvaros tika pētīts, kā pēdējā laikā ir mainījušies iedzīvotāju publisko pasākumu, kultūras un izklaides vietu apmeklēšanas ieradumi un pieprasījums pēc tiem salīdzinājumā ar laiku pirms pandēmijas.

Salīdzinot datus par iedzīvotāju interesi par pasākumiem pirms pandēmijas sākuma un vēlmi apmeklēt izklaides un kultūras pasākumus klātienē 6 mēnešu laikā pēc ierobežojumu atcelšanas, vērojams, ka saglabājas augsta interese par koncertu, teātru un kino apmeklēšanu. Arī festivālu un konferenču apmeklēšana plānojas būt tādā pašā apjomā, kā pirms pandēmijas.

Lielākais kritums ir vērojams pieprasījumā pēc saviesīgo pasākumu, tādu kā kāzas un jubilejas apmeklēšanas plašā draugu vai radu lokā, dalības sporta pasākumos un sacensībās, izstāžu, muzeju un amatnieku tirdziņu apmeklēšanas.

Domājot par laiku pirms Covid-19 pandēmijas, iedzīvotāji vislabprātāk apmeklēja koncertus (47%), saviesīgus pasākumus plašā draugu, radu lokā (46%), teātri (37%), kino (35%) un amatnieku tirdziņus (30%). Vēl, pirms drošības pasākumu ieviešanas, iedzīvotājiem saistoši bija sporta pasākumi (24%) un izstādes, muzeji (24%). Kopumā retāk apmeklēti iedzīvotāju vidū bija festivāli (15%) un konferences (9%). Tomēr jāņem vērā, ka tie ir notikumi, kuri ir iecienīti atsevišķās sabiedrības grupās. Festivāli ir vairāk iecienīti jauniešu vidū (vecumā 18-24 gadi), bet konferences – uzņēmumu vadītāju, īpašnieku vidū.

Pētījuma datu analīze iedzīvotāju mērķa grupās atklāj, ka jauniešu vidū ir lielāka interese/ vēlme apmeklēt saviesīgos pasākumus salīdzinājumā gan ar laiku pirms pandēmijas, gan sabiedrībā kopumā.

54% jauniešu vecumā 18-24 gadi plāno saviesīgus pasākumus tiklīdz tas būtu iespējams. Arī vēlme apmeklēt festivālus šajā gadā jauniešu vidū ir augsta – 40%.

Rīgas iedzīvotāju vidū ir augsta vēlme pēc teātra un kino apmeklēšanas iespējām (attiecīgi 43% un 40%). Sieviešu vidū vērojama vēlme apmeklēt amatnieku tirdziņus (30%), vīriešu vidū – sporta zāles (26%), bet ģimenēs ar bērniem – apmeklēt kino (42%).

Vērtējot savu pieredzi dažādu pasākumu apmeklēšanā pēdējo divu mēnešu laikā vai vēlmi apmeklēt tuvākā mēneša laikā, vairāk nekā puse aptaujāto (54%) ir apsvēruši apmeklēt kādu no iepriekšminētajiem pasākumiem, bet nav līdz galam izlēmuši par apmeklēšanas iespēju. Kā atturēšanās no apmeklēšanas iemeslu iedzīvotāji visbiežāk min augstu Covid-19 saslimstības līmeni un lielu risku inficēties (20%). Vēl vērā ņemams iemesls ir iedzīvotājus interesējošo pasākumu trūkums (11%) un pasākumu norises trūkums ierobežojumu dēļ (10%). Daļa no iedzīvotājiem atturas apmeklēt pasākumus klātienē brīvā laika trūkuma dēļ, jo viņi ir aizņemti darbā vai mācībās (8%).

Kopumā vērojams, ka iedzīvotāji vēlas atgriezties pie kultūras un saviesīgu pasākumu apmeklēšanas, bet pagaidām ir nedaudz ieturētāki – ja iepriekš vidēji viens cilvēks apsvēra apmēram 3 pasākumu apmeklēšanu, tad tagad tikai 2 pasākumu apmeklēšanu.

Jautāti par epidemioloģiskiem nosacījumiem, kuri liktu iedzīvotājiem justies pasargātiem apmeklējot pasākumus, cilvēki norādīja, ka justos droši, ja pasākumu drīkstētu apmeklēt tikai personas ar sadarbspējīgu Covid-19 vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikātu (38%), ja pasākuma norises vietā būtu nodrošināta laba telpu vēdināšana (37%), ja pasākumu vietā būtu nodrošināta iespēja distancēties (32%) vai pasākums notiktu ārā (30%).

Par Kantar COVID-19 Barometru
Kantar COVID-19 Barometra pētījums ir vadošais pētījums par to, kā COVID-19 ietekmē patērētāju rīcību, attieksmi un gaidas. Globālā pētījuma ietvaros katrā pētījuma vilnī tiek aptaujāti ap 100 000 cilvēku vairāk nekā 60 valstīs.
Jaunākais pētījuma vilnis Latvijā veikts no 2022.gada 20. līdz 24. janvārim, aptaujājot 1000 Latvijas iedzīvotājus vecumā no 18 līdz 74 gadiem.

Par Kantar
Kantar ir vadošā pētījumu un konsultāciju kompānija Latvijā. Kantar ir viena no pasaules lielākajām pētījumu kompānijām ar ekspertiem vairāk nekā 90 pasaules valstīs. Kantar grupa ir viena no pasaules vadošajām datu, atziņu un konsultāciju kompānijām.
Kantar Latvijā ir pētījumu kompānija ar vairāk nekā 25 gadu pieredzi, kas veic tirgus, sabiedriskās domas un mediju izpēti un sniedz ieteikumus mūsu klientu biznesa izaugsmei. Mēs uzņēmumiem nodrošinām vērtīgas atziņas nozīmīgu lēmumu pieņemšanai un izaugsmes veicināšanai. Ar zināšanām par inovācijām, zīmolu un komunikāciju, pircēju aktivizēšanu un patērētāju attiecībām mēs palīdzam mūsu klientiem identificēt, optimizēt un aktivizēt vērtīgos mirkļus ar patiesu ietekmi uz viņu biznesa attīstību.

Papildu informācija:

Inta Priedola
Vecākā klientu vadītāja
Brand Strategy | Consulting
inta.priedola@kantar.com