
Ārkārtas situācijā no Latvijas uzņēmumiem iedzīvotāji šobrīd visvairāk sagaida praktisku un reālu palīdzību ikdienas dzīvē un to, ka tie izpratīs cilvēku vajadzības un palīdzēs mazināt trauksmi. Tā liecina Kantar Covid-19 barometra pētījums, kas veikts Latvijā un vairāk nekā 30 valstīs pasaulē.
Lielākā daļa Latvijas iedzīvotāju (66%) izjūt satraukumu saistībā ar koronavīrusu un tā izraisīto ārkārtas situāciju. Tas lielā mērā saistīts ar cilvēku raizēm par sevi un saviem tuvākajiem šajā laikā. Visvairāk iedzīvotāji uztraucas par ekonomikas atjaunošanās spēju pēc ārkārtas situācijas beigām (73%), kā arī par risku saslimt ar vīrusu (50%).
“Situācijā, kad iedzīvotāji izjūt satraukumu un raizes, liela nozīme ir tam, kā uzņēmumi rīkojas un komunicē ar sabiedrību un saviem klientiem. 43% Latvijas iedzīvotāju vēlas saņemt no uzņēmumiem atbalstu, praktiskus un reālus piedāvājumus un risinājumus, kā arī nosvērtu, gādīgu attieksmi un rūpes par darbiniekiem un klientiem, kas palīdzētu mazināt satraukumu. Vienlaikus iedzīvotāji sagaida, ka uzņēmumi sniegs informāciju par aktuālajiem pakalpojumiem un izmaiņām,” atklāj Kantar zīmolvedības eksperte Inta Priedola. Vēl izteiktāk šāda tendence vērojama Lietuvā, kur katrs otrais respondents kā vēlamo norāda pretimnākošu attieksmi un praktisku rīcību no zīmola. Savukārt Vācijas iedzīvotāji no uzņēmumiem sagaida aktīvu un drosmīgu rīcību jeb “cīņu pret” koronavīrusa radīto krīzi.
Pēc Kantar ekspertes teiktā, vērojams, ka vecāka gadagājuma cilvēki (virs 65 gadi), kuri ir visneaizsargātākie pret vīrusu, Latvijā jūtas mierīgāki, nekā gados jaunāki cilvēki, un uz situāciju raugās diezgan filozofiski. Savukārt Lietuvā seniori ir vairāk noraizējušies un satraukti nekā Latvijā.
Inta Priedola arī atzīmē, ka dažādas iedzīvotāju grupas uz ārkārtas situāciju reaģē atšķirīgi. Pētījuma dati rāda, ka lielākā daļa Latvijas iedzīvotāju ir satraukti. Tomēr jāsaprot, ka iedzīvotāji nav viendabīga ļaužu grupa. Cilvēki satraukumā reaģē atšķirīgi: daži mēdz noslēgties, citi nogaida, vēl kāds sāk aktīvi rīkoties vai vienkārši pielāgojas situācijai. Cilvēku reakcijas un gaidas atšķiras atkarībā no emocionālā tipa.
Pēc Kantar ekspertes teiktā, atklāts humors koronavīrusa kontekstā daudziem nav pieņemams. Tomēr ir daļa sabiedrības (12%), kuru dzīves galvenā vērtība ir dzīvesprieks un optimisms. Viņi uz humoru un vieglu komunikāciju reaģē pozitīvi. Latvijā šī tipa cilvēki turpina iepirkties tāpat kā pirms ārkārtas situācijas izsludināšanas. Viņus vairāk nekā citus interesē mobilās un viedās ierīces un vismazāk interesē medicīnas preču iegāde, dezinfekcijas līdzekļu, pārtikas un citu krājumu veidošana. Turklāt viņi uzskata, ka reakcija uz situāciju ir pārspīlēta.
21% Latvijas iedzīvotāju ir svarīgi saglabāt stabilitāti. Viņi ikdienā ierobežo savus izdevumus, taupa naudu, veido krājumus un izvairās no nevajadzīgiem pirkumiem, samazina veikalu apmeklējumus un mazāk iepērkas arī tiešsaistē. Atbildīga finanšu plānošana gan Latvijā, gan Lietuvā svarīgāka ir gados jaunākiem iedzīvotājiem.
Savukārt 12% Latvijas iedzīvotāju uzskata, ka ārkārtas situācijā ir svarīgi saglabāt enerģiju un apņēmību. Arī ierobežotos apstākļos viņi cenšas saglabāt aktīvu dzīves veidu – veic remontdarbus, sporto u.tml. Šādi cilvēki pēdējo divu nedēļu laikā vairāk nekā citi ir iegādājušies mēbeles un interjera preces, degvielu, sporta preces, kurpes, kā arī biežāk izmantojuši pārtikas piegādes pakalpojumus no kafejnīcam un citām ēstuvēm uz mājām.
“Ir patīkami vērot, kā Latvijā mediji un uzņēmumi komunicē ar iedzīvotājiem, atbilstoši ārkārtas situācijai, sniedz atbalstu un informāciju. Svarīgi ir sekot līdzi iedzīvotāju noskaņojumam šajā laikā un, parādoties pirmajām pazīmēm par atgūšanos no ārkārtas situācijas, pārorientēties uz aktuālajām iedzīvotāju vajadzībām un turpināt iet uz priekšu. Kantar pētījumi, kas veikti laika posmā pēc 2008. gada lejupslīdes, liecina, ka spēcīgi zīmoli pēc krīzes atjaunojas pat deviņas reizes ātrāk.”, sacīja Kantar eksperte.
Par pētījumu
Iedzīvotāju aptauju Kantar grupas uzņēmumi veica 2020. gada 27.marts – 2. aprīlis. Tiešsaistes aptaujā gan Latvijā, gan Lietuvā tika aptaujāti 500 iedzīvotāji vecumā no 18 līdz 64 gadiem.
Par Kantar
Kantar ir vadošā pētījumu un konsultāciju kompānija Latvijā. Kantar ir viena no pasaules lielākajām pētījumu kompānijām ar ekspertiem vairāk nekā 90 pasaules valstīs. Kantar grupa ir viena no pasaules vadošajām datu, atziņu un konsultāciju kompānijām.
Kantar Latvijā ir pētījumu kompānija ar vairāk nekā 25 gadu pieredzi, kas veic tirgus, sabiedriskās domas un mediju izpēti un sniedz ieteikumus mūsu klientu biznesa izaugsmei. Mēs uzņēmumiem nodrošinām vērtīgas atziņas nozīmīgu lēmumu pieņemšanai un izaugsmes veicināšanai. Ar zināšanām par inovācijām, zīmolu un komunikāciju, pircēju aktivizēšanu un patērētāju attiecībām mēs palīdzam mūsu klientiem identificēt, optimizēt un aktivizēt vērtīgos mirkļus ar patiesu ietekmi uz viņu biznesa attīstību.