
Neskatoties uz vispārējiem pēdējā gada šķietamiem darba tirgus satricinājumiem, darba ņēmēju lojalitāte savam darba devējam ir saglabājusies līdzšinējā līmenī, un līdzīgi kā pērn, arī šogad vairums (66%) strādājošo nākamo 12 mēnešu laikā neapsver iespēju mainīt savu pašreizējo darba devēju. Savukārt atvērti jauniem profesionālajiem izaicinājumiem un darba devēja maiņu apsver katrs ceturtais (24%) strādājošais, liecina vadošās pētījumu un konsultāciju kompānijas Kantar regulāri veiktais pievilcīgāko darba devēju tēla pētījums Baltijā, kas meklē atbildes uz to, kādas ir potenciālo darba ņēmēju gaidas pret darba devējiem, kādi ir būtiskākie darba devēja izvēles kritēriji un kuros Latvijas uzņēmumos darba ņēmēji vislabprātāk strādātu? Turklāt pētījumā tiek noskaidrotas ne tikai strādājošo, bet arī topošo speciālistu – studentu domas.
Interesanti, ka, lai arī hipotētiski darba maiņu apsver katrs ceturtais strādājošais, analizējot faktisko aktivitāti darba tirgū, izrādās, ka tikai 7% strādājošo un 17% studentu ir norādījuši, ka pēdējā gada laikā ir pieteikušies jaunam darbam vai jaunai amata pozīcijai esošajā darba vietā, kas liecina, ka atvērtība jaunām darba iespējām un jauniem profesionālajiem izaicinājumiem patiesībā ir diezgan zema. Līdz ar to, nozīmīga loma jaunu darbinieku piesaistē ir ne tikai spēcīgai personāla daļai un “galvu medībām”, bet arī tam, ko darba devējs spēj piedāvāt un kā pārliecināt jauno talantu – potenciālo darbinieku, ka viņa darba vieta ir lieliska vieta, kur strādāt.
Prasības pret darba devējiem laika gaitā mainās. Aplūkojot šī gada pētījuma rezultātus, blakus drošībai un stabilitātei, konkurētspējīgam atalgojumam un pievilcīgai papildu ieguvumu sistēmai, aizvien vairāk priekšplānā izvirzās arī nemateriālās vērtības un rūpes par darbiniekiem, kas it īpaši aktualizējas ārkārtas situācijā.
Likumsakarīgi, ka darba devēju pievilcība un esošo darbinieku lojalitāte lielā mērā ir atkarīga no ārkārtas situācijas ietekmes uz uzņēmumu: ja uzņēmumu ir skārusi COVID-19 krīze (kopējais darba apjoms ir samazinājies vai darbība apstājusies), lojālo darbinieku skaits būtiski samazinās. Tomēr šie uzņēmumi darbinieku lojalitāti var noturēt vai kāpināt ar veiksmīgu krīzes pārvaldību. Ja darba devēja rīcība ir atbildīga un gādīga, ir sniegta atbilstoša informācija, uzņēmums ir bijis elastīgs un spējis pielāgoties pandēmijas izraisītajai situācijai – darbinieki turpina būt uzticami. Līdz ar to, veiksmīga krīzes pārvaldība ir uzskatāma par vienu no darbinieku lojalitātes panākumu atslēgām, kas rada pozitīvu ietekmi uz uzņēmuma darba devēja tēlu.
Pētījuma ietvaros tika noskaidroti arī pievilcīgākie darba devēji Latvijā – uzņēmumi, kuri ir spējuši pārliecināt Latvijas “darba tirgu”, ka tie, salīdzinot ar citiem uzņēmumiem, ir teicama vieta, kur strādāt.
Pievilcīgākie darba devēji strādājošo uztverē ir “Latvijas valsts meži”, “Latvenergo”, “Swedbank”, “Starptautiskā lidosta “Rīga””, “Air Baltic Corporation” un “Latvijas Banka”. Studentu vidū bez “Latvijas valsts meži”, “Swedbank” un “Air Baltic Corporation” starp pievilcīgākajiem darba devējiem ir arī “Accenture Latvia”, “Printful”, “Microsoft Latvia” un “All Media Latvia”.
Raksturīgi, ka joprojām TOP augšpusē Latvijā strādājošo vidū dominē valsts sektora uzņēmumi (t.sk. ar valsts kapitāldaļām), kas potenciāli ir saistāms ar drošu un stabilu darbu kā būtisku darba devēja izvēles kritēriju. Savukārt studenti kopumā vairāk priekšroku dod privātā sektora uzņēmumiem, kas viņu skatījumā ir veiksmīgāki un vairāk uz izaugsmi vērsti, tai skaitā, arī uz darbinieku izaugsmi un attīstību.
Par pētījumu
Pievilcīgāko darba devēju tēla pētījums veikts 2021. gada aprīlī strādājošo un studentu mērķa grupās. Pētījumā, izmantojot datorizētās tiešsaistes (online) intervijas, tika aptaujāti 1100 Latvijas strādājošie iedzīvotāji vecumā no 18 līdz 74 gadiem, kā arī 605 vadošo Latvijas augstskolu studenti. Izlase ir reprezentatīva strādājošo un studentu (pēc studiju programmas un specialitātes) ģenerālajam kopumam un tās organizēšanā Kantar strikti ievēro ESOMAR rekomendācijas aptauju izlašu veidošanā.
Par Kantar
Kantar ir vadošā pētījumu un konsultāciju kompānija Latvijā. Kantar ir viena no pasaules lielākajām pētījumu kompānijām ar ekspertiem vairāk nekā 90 pasaules valstīs. Kantar grupa ir viena no pasaules vadošajām datu, atziņu un konsultāciju kompānijām.
Kantar Latvijā ir pētījumu kompānija ar vairāk nekā 25 gadu pieredzi, kas veic tirgus, sabiedriskās domas un mediju izpēti un sniedz ieteikumus mūsu klientu biznesa izaugsmei. Mēs uzņēmumiem nodrošinām vērtīgas atziņas nozīmīgu lēmumu pieņemšanai un izaugsmes veicināšanai. Ar zināšanām par inovācijām, zīmolu un komunikāciju, pircēju aktivizēšanu un patērētāju attiecībām mēs palīdzam mūsu klientiem identificēt, optimizēt un aktivizēt vērtīgos mirkļus ar patiesu ietekmi uz viņu biznesa attīstību
Ilze Gansone
Kantar
Personāla pētījumu eksperte
+371 6709 6300
ilze.gansone@kantar.com