
Kantar Barometra dati rāda, ka dažādi pasaules notikumi un pārvaldes procesi turpina satraukt iedzīvotājus. Šoruden politisko un ekonomisko lēmumu iespaidā iedzīvotāji izrādīja īpaši lielu uztraukumu par cenu kāpumu komunālajiem pakalpojumiem un pārtikai, kā arī par augošo inflāciju valstī. Visbiežāk cilvēki (85%) raizējas par cenu kāpumu pārtikas precēm, un šīm raizēm ir tendence pieaugt – salīdzinājumā ar šī gada vasaru par 6 procentpunktiem (79%). Tikpat lielā mērā Latvijas iedzīvotāji (82%) ir noraizējušies par gaidāmo cenu pieaugumu komunālajiem pakalpojumiem.
Cenu kāpums naftai, gāzei un degvielai šoruden satrauc trīs ceturtdaļas sabiedrības (77%). Tikpat liels cilvēku skaits raizējās par kopējo inflācijas līmeni valstī (77%).
Lielākā sabiedrības daļa dažādu problēmu risināšanā sagaida rīcību no politiķiem un valsts iestādēm, īpaši saistībā ar valsts pārvaldīšanu (87%) un kopējo ekonomiku valstī (86%). Arī saistībā ar cenu pieaugumu komunālajiem pakalpojumiem (84%) un augsto inflāciju valstī (83%) iedzīvotāji sagaida risinājumus tieši no politiķiem un valsts iestādēm. Par cenu pieaugumu pārtikai risinājumu no politiķiem un valdības sagaida 72% iedzīvotāju, bet vienlaikus 18% iedzīvotāju uzskata, ka šo jautājumu risināšanā jāiesaistās arī uzņēmumiem. Biežāk to, ka cenu kāpuma jautājuma risināšana jāuzņemas arī uzņēmumiem, min jaunieši vecumā 18-25 gadi (30%).
Saistībā ar cenu kāpumu degvielai, gāzei un naftai nozīmīga daļa sabiedrības (24%) uzskata, ka līdztekus valsts valdībai risinājumi ir jāmeklē un jāpiedāvā arī starptautiskajām organizācijām. Īpaši šāds viedoklis raksturīgs iedzīvotājiem vecumā līdz 35 gadiem (jauniešu vecumā 18-25 gadi vidū – 36%, bet iedzīvotāju vecumā 26-35 gadi – 31%). Vēl viedoklis, ka līdztekus valsts valdībai risinājumi ir jāmeklē un jāpiedāvā arī starptautiskajām organizācijām, biežāk ir pārstāvēts to iedzīvotāju vidū, kuri uzticas valsts vadībai (38%).
Par aptauju
Aptauju veica pētījumu kompānija Kantar laikā no 2022. gada 27. līdz 30. septembrim, ar interneta starpniecību visā Latvijā aptaujājot 800 Latvijas iedzīvotājus vecumā no 18 līdz 60 gadiem. Kantar pētījums interneta vidē ir reprezentatīvs Latvijas iedzīvotāju kopumam vecumā no 18 līdz 60 gadiem. Izlases kopa ir veidota, balstoties uz gadījuma izlasi, un tās organizēšanā Kantar strikti ievēro ESOMAR rekomendācijas aptauju internetā izlašu veidošanā un veikšanā.
Par Kantar
Kantar ir vadošā pētījumu un konsultāciju kompānija Latvijā. Kantar ir viena no pasaules lielākajām pētījumu kompānijām ar ekspertiem vairāk nekā 90 pasaules valstīs. Kantar grupa ir viena no pasaules vadošajām datu, atziņu un konsultāciju kompānijām.
Kantar Latvijā ir pētījumu kompānija ar vairāk nekā 25 gadu pieredzi, kas veic tirgus, sabiedriskās domas un mediju izpēti un sniedz ieteikumus mūsu klientu biznesa izaugsmei. Mēs uzņēmumiem nodrošinām vērtīgas atziņas nozīmīgu lēmumu pieņemšanai un izaugsmes veicināšanai. Ar zināšanām par inovācijām, zīmolu un komunikāciju, pircēju aktivizēšanu un patērētāju attiecībām mēs palīdzam mūsu klientiem identificēt, optimizēt un aktivizēt vērtīgos mirkļus ar patiesu ietekmi uz viņu biznesa attīstību.