
Pēdējo gadu laikā ir strauji augusi iedzīvotāju interese par nekustamo īpašumu iegādi, īpaši lielu interesi izrādot par iespēju dzīvot jaunajos projektos. To apstiprina pētījums, kuru veica Kantar sadarbībā ar SEB banku. Teju katrs ceturtais iedzīvotājs (23%) tuvākā gada laikā plāno mainīt savu esošo mājvietu, un trešdaļa no šiem iedzīvotājiem interesējas par mājokli Rīgā vai tās tuvākajā apkārtnē.
Savukārt Kantar pētījums par Latvijas nekustamo īpašumu attīstītāju zīmolu reputāciju atklāj, ka iedzīvotājiem, kuri plāno vai domā par dzīvokļu iegādi, trūkst informācijas par nekustamo īpašumu nozares uzņēmumiem un to darbību Latvijas tirgū.
Nekustamo īpašumu uzņēmumu zīmolu atpazīstamība Latvijas iedzīvotāju vidū ir zema, vairums iedzīvotāju atpazīst tikai dažus nekustamo īpašumu nozares uzņēmumus, savukārt trešā daļa iedzīvotāju (35%) neatpazīst nevienu nozares uzņēmumu. Atpazīstamākie zīmoli nozarē ir Latio, Merks un City24.
To iedzīvotāju vidū, kuri plāno iegādāties sev mājokli Rīgā vai Pierīgā, nekustamo īpašumu attīstītāju zīmolu atpazīstamība ir krietni augstāka, un starp labāk zināmiem zīmoliem, līdzās Latio, Merks un City24, ierindojas arī Bonava, Towers Construction Management un YIT.
Izpētot būtiskākos faktorus, kuri iedzīvotājiem ir svarīgi nekustamo īpašumu attīstītāju zīmolu izvēlē, kā svarīgākais aspekts iezīmējas zīmola uzticamība, un tas ir nozīmīgi vairāk nekā trešdaļai Latvijas iedzīvotāju (37%). Nākamie divi svarīgākie aspekti ir: uzņēmuma spēja izprast klientu vajadzības un tās īstenot; nozares uzņēmumu stabilitāte un ilgtspējīgums.
Citi svarīgi aspekti, kuriem nekustamo īpašumu attīstītājiem ir jāpievērš uzmanība, lai kāpinātu zīmola atpazīstamību un uzticēšanos potenciālo klientu vidū, ir pakalpojumu kvalitātes nodrošināšana, procesu caurskatāmība un klientiem sniegtās informācijas kvalitāte (cik tā ir vienkārši uztverama, saprotama).
Šobrīd nekustamo īpašumu tirgū Latvijā kopumā vērojama diezgan zema nozares uzņēmumu reputācija. Nozares uzņēmumu vidējais reputācijas indekss šobrīd ir 43 indeksa punkti (100 punktu skalā). Tikai dažiem nozares uzņēmumiem izdodas sasniegt vai pārsniegt šo vērtējumu.
Nekustamo īpašumu nozares uzņēmumu vidējais reputācijas indekss veidojas no pieciem aspektiem, kur katram aspektam tiek piešķirts savs vērtējums. Vājākie aspekti nekustamo īpašumu nozares zīmolu reputācijas vērtējumā ir: iedzīvotāju kopējā attieksme pret nozares uzņēmumiem; produktu vai pakalpojumu kvalitātes novērtējums. Kopumā reputācijas vērtējumu ietekmē arī nekustamo īpašumu nozares zīmolu zemā atpazīstamība.
57% Latvijas iedzīvotāju pēc pētījumā izmantotās tipoloģijas ir Noliedzēji, kas ir emocionāli attālināti no nekustamo īpašu nozares uzņēmumiem un par tiem sniedz negatīvas atsauksmes, kas rada potenciālu risku nekustamo īpašumu nozares uzņēmumu reputācijai. Pretstatā Noliedzējiem, Labo ziņnešu, kuri patiesi apbrīno uzņēmumu un izplata pozitīvu informāciju, īpatsvars ir tikai 15%. Tas nozīmē, ka iedzīvotāju vidū nekustamo īpašumu nozarē pārsvarā ir negatīvi komentāri, kurus pozitīvi viedokļi nespēj līdzsvarot.
“Šobrīd nekustamo īpašumu attīstības nozarē Latvijā ir skaidri vērojams, ka pietrūkst zīmolu, kam būtu laba atpazīstamība un iedzīvotājiem saprotami mērķi,” saka Sigita Granovska, Kantar klientu vadītāja. “Vairākums iedzīvotāju ir emocionāli attālināti no zīmoliem, sabiedrībā trūkst pozitīvas pieredzes, ar ko dalīties gan savstarpēji, gan publiskajā telpā. Lai kāpinātu nozares uzņēmumu reputāciju, ir svarīgi sekot līdzi zīmolu uzticamības rādītājiem un kopējam reputācijas vērtējumam.”
Par Kantar Nekustamo Īpašumu uzņēmumu reputācijas pētījumu
Pētījums veikts 2021. gada oktobrī ar mērķi noskaidrot Latvijas iedzīvotāju izpratni par nekustamo īpašumu attīstītāju zīmolu atpazīstamību, tēlu un to reputāciju ietekmējošiem aspektiem. Iedzīvotāju viedokļu izpēte, izmantojot kvantitatīvo interneta aptaujas metodi, tika veikta no 13. līdz 19. oktobrim, pētījumā piedalījās 1500 respondentu vecumā no 18 līdz 65 gadiem.
Par Kantar
Kantar ir vadošā pētījumu un konsultāciju kompānija Latvijā. Kantar ir viena no pasaules lielākajām pētījumu kompānijām ar ekspertiem vairāk nekā 90 pasaules valstīs. Kantar grupa ir viena no pasaules vadošajām datu, atziņu un konsultāciju kompānijām.
Kantar Latvijā ir pētījumu kompānija ar vairāk nekā 25 gadu pieredzi, kas veic tirgus, sabiedriskās domas un mediju izpēti un sniedz ieteikumus mūsu klientu biznesa izaugsmei. Mēs uzņēmumiem nodrošinām vērtīgas atziņas nozīmīgu lēmumu pieņemšanai un izaugsmes veicināšanai. Ar zināšanām par inovācijām, zīmolu un komunikāciju, pircēju aktivizēšanu un patērētāju attiecībām mēs palīdzam mūsu klientiem identificēt, optimizēt un aktivizēt vērtīgos mirkļus ar patiesu ietekmi uz viņu biznesa attīstību.
Papildu informācija:
Sigita Granovska
Kantar klientu vadītāja
sigita.granovska@kantar.com