Martā tika atzīmēts miega veselības mēnesis. Tā ietvaros tika aktualizēta pilnvērtīga miega nozīme ikviena cilvēka dzīvē.

Šai kontekstā pētījumu kompānija Kantar noskaidroja, vai un cik bieži iedzīvotāji Latvijā ir izjutuši miega traucējumus, un, vai ir vērojamas kādas izmaiņas dinamikā? Veselīgs miegs – tā ir pamatfunkcija un viens no veselības pīlāriem, bet iedzīvotājiem dažādu iemeslu dēļ miega kvalitāte būtiski cieš.

Kantar veiktais pētījums liecina, ka kopumā trīs no četriem (75%) Latvijas iedzīvotājiem pēdējā mēneša laikā ir izjutuši dažādus miega traucējumus (piemēram, bezmiegu, mošanos naktīs, neizgulēšanās sajūtu, sliktus sapņus). Turklāt puse (49%) iedzīvotāju miega traucējumus izjūt vienu vai vairākas reizes nedēļā, vai pat katru nakti, kamēr 1/5 (18%) tos izjūt vairākas reizes mēnesī.

Tikai katrs piektais Latvijas iedzīvotājs (19%) pēdējā mēneša laikā miega traucējumus nav izjutis.

Aplūkojot datus dinamikā, redzams, ka to Latvijas iedzīvotāju skaits, kuri pēdējā mēneša laikā ir izjutuši miega traucējumus, divu gadu laikā ir būtiski pieaudzis (no 70% uz 75%), attiecīgi samazinoties to iedzīvotāju īpatsvaram, kuri šos traucējumus nav izjutuši.

Iezīmējas sakarība, ka jaunieši (18 – 24 g.v.) biežāk nekā citu vecuma grupu pārstāvji pēdējā mēneša laikā miega traucējumus ir izjutuši vienu vai vairākas reizes nedēļā, vai pat katru nakti.

Vērojams arī, ka latvieši salīdzinoši biežāk nekā krievu (vai citas) tautības iedzīvotāji miega traucējumus ir izjutuši vienu vai vairākas reizes nedēļā vai pat katru nakti, kamēr krievu (vai citas) tautības iedzīvotāji biežāk nekā latvieši ir atzinuši, ka viņi miega traucējumus nav izjutuši.

Viens no pēdējā laika lielākajiem ģeopolitiskajiem satricinājumiem, kas atstājis ietekmi uz Latvijas iedzīvotājiem, ir karš Ukrainā. Dati atklāj sakarību, ka miega traucējumus caurmērā biežāk ir izjutuši arī tie iedzīvotāji, kuru emocionālo stāvokli karš Ukrainā ir ietekmējis ļoti lielā vai lielā mērā.

Par pētījumu

Kantar pētījumu veica no 2024. gada 26. līdz 28. martam, ar interneta starpniecību visā Latvijā aptaujājot 800 Latvijas iedzīvotājus vecumā no 18 līdz 65 gadiem.

Kantar pētījums interneta vidē ir reprezentatīvs Latvijas iedzīvotāju kopumam attiecīgajā vecuma grupā. Izlases kopa ir veidota, balstoties uz gadījuma izlasi, un tās organizēšanā Kantar strikti ievēro ESOMAR rekomendācijas aptauju internetā izlašu veidošanā un veikšanā.

Par Kantar

Kantar ir vadošā pētījumu un konsultāciju kompānija Latvijā. Kantar ir viena no pasaules lielākajām pētījumu kompānijām ar ekspertiem vairāk nekā 90 pasaules valstīs. Kantar grupa ir viena no pasaules vadošajām datu, atziņu un konsultāciju kompānijām.

Kantar Latvijā ir pētījumu kompānija ar vairāk nekā 30 gadu pieredzi, kas veic tirgus, sabiedriskās domas un mediju izpēti un sniedz ieteikumus mūsu klientu biznesa izaugsmei. Mēs uzņēmumiem nodrošinām vērtīgas atziņas nozīmīgu lēmumu pieņemšanai un izaugsmes veicināšanai. Ar zināšanām par inovācijām, zīmolu un komunikāciju, pircēju aktivizēšanu un patērētāju attiecībām mēs palīdzam mūsu klientiem identificēt, optimizēt un aktivizēt vērtīgos mirkļus ar patiesu ietekmi uz viņu biznesa attīstību.

Signe Kaņējeva

Lielo klientu direktore
tālr.: 67 096 300
e–pasts: signe.kanejeva@kantar.com