
Arī šogad, līdzīgi kā iepriekšējos gados, Latvijas iedzīvotāju Līgo svētkos visbiežāk ievērotās tradīcijas ir šašlika cepšana un ugunskura kurināšana, liecina pētījumu kompānijas Kantar neilgi pirms svētkiem veiktā aptauja.
Kantar pirms Līgo svētkiem jūnija vidū veiktā aptaujā atklāj, ka vairākums Latvijas iedzīvotāju vecumā no 18 līdz 60 gadiem Līgo svētkos cep šašliku (62%) vai kurina ugunskuru (57%). Gandrīz puse iedzīvotāju ēd vai gatavo Jāņu sieru (43%), kā arī apsveic Līgas un Jāņus (41%).
Vairāk nekā trešā daļa Latvijas iedzīvotāju Līgo svētkos dzer vai gatavo alu (38%), trešā daļa – dzied vai klausās Līgo dziesmas (33%). Nedaudz mazāk iedzīvotāju svētkos pērk vai plūc Jāņu zāles (28%). Aptuveni ceturtā daļa iedzīvotāju Līgo svētkos pin vainagus (26%), Jāņu rītā sagaida saullēktu (26%), apmeklē svētku pasākumus (25%), dzer kvasu (25%). Iedzīvotāji svētkos mēdz arī izgreznot telpas ar meijām, kalmēm vai ziediem (23%). Aptuveni piektdaļa iedzīvotāju Līgo svētkos ir visai kustīgi un mēdz lēkt pāri ugunskuram (18%), kā arī sadedzina iepriekšējā gada vainagus (15%). Tāpat iedzīvotāji līdz svētkiem cenšas izravēt dārzus (15%).
Salīdzinot ar iepriekšējiem Līgo svētkiem, šogad būtiski ir samazinājies to iedzīvotāju skaits, kuri ir norādījuši, ka Līgo svētkos cep pīrāgus (-4 PP, no 18% uz 14%).
Aptuveni desmitā daļa iedzīvotāju Līgo svētkos dejo, iet rotaļās (12%), kā arī meklē papardes ziedu (11%). Vēl iedzīvotāji Līgo svētkos mēdz doties pusnakts vai rīta peldēs (6%), met vainadziņu upē vai ozolā (5%), uzvelk tautas tērpu (3%), mazgājas rīta rasā (3%), zīlē (1%) vai ritina ratu (to gan dara vien nepilns procents iedzīvotāju).
Jāatzīmē, ka Līgo svētku svinēšana ir izplatīta arī mūsdienu sabiedrībā, jo tikai 3% aptaujāto Latvijas iedzīvotāju vecumā no 18 līdz 60 gadiem atzīmē, ka nesvin šos svētkus, un vēl 7% apgalvo, ka neievēro nekādas Līgo svētku tradīcijas.
Savukārt aktīvākie Līgo svētku svinētāji ir jaunieši vecumā līdz 30 gadiem. Jo īpaši jaunieši biežāk nekā citu vecuma grupu pārstāvji Līgo svētkos cep šašliku, kurina ugunskuru, lec pāri ugunskuram, dzer kvasu, ēd/ gatavo Jāņu sieru, dzied/ klausās Līgo dziesmas, dejo, iet rotaļās, pērk/ plūc Jāņu zāles, pin vainagus un tad daļa jauniešu met tos upē vai ozolā, kā arī viņi biežāk nekā pieaugušo līgo visu nakti un sagaida saullēktu un peldas pusnaktī vai no rīta. Arī papardes zieda meklēšanā jaunieši ir aktīvāki nekā pieaugušie.
Par aptauju
Aptauju veica pētījumu kompānija Kantar laikā no 2019. gada 18. līdz 20. jūnijam, ar interneta starpniecību visā Latvijā aptaujājot 800 Latvijas iedzīvotājus vecumā no 18 līdz 60 gadiem.
Kantar pētījums interneta vidē ir reprezentatīvs Latvijas iedzīvotāju kopumam vecumā no 18 līdz 60 gadiem. Izlases kopa ir veidota, balstoties uz gadījuma izlasi, un tās organizēšanā Kantar strikti ievēro ESOMAR rekomendācijas aptauju internetā izlašu veidošanā un veikšanā.
Par Kantar
Kantar ir vadošā pētījumu un konsultāciju kompānija Latvijā. Kantar ir viena no pasaules lielākajām pētījumu kompānijām ar ekspertiem vairāk nekā 90 pasaules valstīs. Kantar grupa ir viena no pasaules vadošajām datu, atziņu un konsultāciju kompānijām.
Kantar Latvijā ir pētījumu kompānija ar vairāk nekā 25 gadu pieredzi, kas veic tirgus, sabiedriskās domas un mediju izpēti un sniedz ieteikumus mūsu klientu biznesa izaugsmei. Mēs uzņēmumiem nodrošinām vērtīgas atziņas nozīmīgu lēmumu pieņemšanai un izaugsmes veicināšanai. Ar zināšanām par inovācijām, zīmolu un komunikāciju, pircēju aktivizēšanu un patērētāju attiecībām mēs palīdzam mūsu klientiem identificēt, optimizēt un aktivizēt vērtīgos mirkļus ar patiesu ietekmi uz viņu biznesa attīstību.