Katram laikam ir savas iezīmes un atšķirības. Mūsdienas raksturo interneta, tehnoloģiju, mobilo sakaru un… sociālo mediju izplatība. Un tieši jaunieši ir viena no tām grupām, kura tos patērē ļoti intensīvi. Bet cik ļoti? Ko un cik bieži jaunieši dara sociālajos medijos? Kādu saturu patērē – kādas tēmas, personības viņus uzrunā visvairāk? Kam viņi seko visbiežāk? Kā redzētais vai dzirdētais ietekmē viņu rīcību? Cik kritiski viņi spēj izvērtēt sociālo mediju saturu, un vai ir kas tāds, kas dara viņus piesardzīgus?
Lai atbildētu uz šiem un vēl citiem jautājumiem par sociālo mediju lietošanas paradumiem Latvijas jauniešu vidū, Kantar šī gada aprīlī veica pētījumu 13 – 19 gadus vecu jauniešu vidū.
Visiem zināms un ikdienā acīm redzams ir fakts, ka sociālie mediji veido nozīmīgu Latvijas jauniešu ikdienas dzīves daļu. Savukārt veiktais pētījums atklāj, ka jauniešu dzīve virtuālajā telpā ir tikpat daudzšķautņaina, kā jauniešu uzvedība kopumā, par ko stāstījām jums jau iepriekš rakstā “Atklāj pasauli jauniešu acīm”
Lūk, daži interesanti fakti par jauniešu uzvedību sociālajos medijos:

- Vairāk nekā 3/4 pusaudžu vismaz reizi dienā apskatās kādu no sociālajiem medijiem.
- Visintensīvāk lietotie sociālie mediji (vismaz 3 reizes dienā) jauniešu vidū ir YouTube un Instagram, kamēr Facebook 13-19 gadus veco jauniešu vidū tiek lietots salīdzinoši retāk.
- Jaunieši sociālajos medijos visbiežāk seko līdzi ārzemju slavenībām un elkiem (51%), bet vairāk nekā ceturtā daļa (27%) seko arī Latvijas slavenībām: sportistiem, mūziķiem, blogeriem (Instagrameriem un Youtuberiem) u.c.
- Meitenes biežāk interesējas par personībām, puiši – par dažādām jomām un sev aktuālām tēmām. Tas ir jāņem vērā, uzrunājot attiecīgās mērķa grupas jauniešus.
- Mūzika, sports, humors ir jauniešiem aktuālākās tēmas. Tomēr, vērojama būtiska atšķirība interesējošo tēmu sadalījumā dzimumu un vecumu griezumā, kamēr tautības aspekts neietekmē interešu dažādību jauniešu vidū.
- Jaunieši bieži dalās savā starpā par redzēto un dzirdēto slavenību un personību profilos vai kanālos, kā arī izmēģina kādu jaunu aktivitāti.
- Ceturtā daļa jauniešu (25%), sekojot slavenībām vai personībām sociālajos medijos, apzinās, ka ir saskārušies ar ko aizdomīgu, neētisku vai bīstamu. Visbiežāk tiek minēts, ka tiek sniegta maldinoša informācija – puspatiesības, pārspīlējumi publicitātes celšanai, slēpta reklāma, informācijas sniegšana citas personas vārdā (viltus profili).
Lai izprastu, kā efektīvāk veidot zīmola komunikāciju ar jauniešiem, ir nepieciešama patiesi dziļa izpratne par viņu uzvedību – tai skaitā sociālo mediju telpā. Vairāk par šo un citiem jauniešu uzvedības pētījumiem varat uzzināt, sazinoties ar mums.

Par pētījumu
Kantar laikā no 2018. gada 5. līdz 9. aprīlim veica jauniešu vecumā no 13 līdz 19 gadiem pētījumu, ar tiešsaistes interviju palīdzību aptaujājot 405 Latvijas jauniešus. Aptauja ir reprezentatīva jauniešu mērķa grupai.