Šis gads ieviesīs pārmaiņas pasaulē un visās mūsu prioritātēs, jo primāri mums liek padomāt par savu, ģimenes un līdzcilvēku veselību. 2020. gadā pamainīsies dzīves, darba un iepirkšanās paradumi visiem. Un neskatoties uz to, ka ir sajūta, ka pasaulē ir iestājusies “pauze” no lielā ikdienas skrējiena, mums tomēr ir jāturpina un jāiet uz priekšu.
Lai arī šobrīd samazinājusies iespēja tikties ar respondentiem klātienē – fokusa grupu diskusijās vai padziļinātajās intervijās, ir daudz un dažādi veidi un platformas, kuras dod iespēju sazināties ar respondentiem attālināti – veikt grupu diskusijas un intervijas, padziļināti izrunājot aktuālos jautājumus.
Protams, arī diskusiju un interviju veikšana jaunā vidē prasa pielāgoties nedaudz citiem nosacījumiem. Mēs nevaram tikai pamainīt izpētes vidi – no tikšanās klātienē, uz kādu no online platformām.
![]() |
Pieredze rāda, ka vispiemērotāk online ir rīkot mini fokusa grupas, kurās piedalās 4–5 respondenti, nevis klasiskās grupas ar 7-9 dalībniekiem. Jo lielāku dalībnieku skaitu ir daudz grūtāk pārvaldīt – pēkšņi vairāki var sākt runāt vienlaicīgi, vai arī visi klusēt gaidot uz kādu, kurš pirmais sāks izteikties. |
![]() |
Tāpat būtisks ir fokusa grupas ilgums, to arī ieteicams samazināt no 2 uz 1,5 stundu. Jo saruna online, tomēr rada lielāku nogurumu, sasprindzinājumu, sekojot līdzi citu teiktajam. |
![]()
|
Moderatoram pirms diskusijas rūpīgi jāizstāsta noteikumi, lai respondenti pēc kārtas visi iesaistītos un kāds nepamanīts neklusētu visu diskusijas gaitu. |
![]() |
Tāpat ļoti būtiski pirms online fokusa grupas vai intervijas ir pārliecināties, ka visiem izdodas pieslēgties. Būtiski ir pārbaudīt, vai izdodas ienākt platformā, vai izveidojas interneta savienojums un tamlīdzīgi, lai nebūtu jākavē fokusa grupa tehnisku iemeslu dēļ. |
![]() |
Tāpat svarīgi pārliecināties, ka respondents ir sagatavojies intervijai, būs gatavs piedalīties visu nepieciešamo laiku un pārējie mājasdarbi uz diskusijas laiku tiks nolikti malā. |
Un tomēr visiem šiem nelielajiem ierobežojumiem, kuri ir jāparedz veidojot fokusa grupas diskusijas vai padziļinātās intervijas online vidē, pievienojas divas lielas priekšrocības:
- Etnogrāfija – respondents (atlases procesā vienojoties) mums var ne tikai izstāstīt par saviem ieradumiem, bet arī parādīt vidi un nodemonstrēt veidu kā tiek darītas konkrētas lietas;
- Pietuvinātība realitātei – ja diskusijas laikā trūkst pārliecības par kāda produkta nosaukumu, esamību vai neesamību mājās vai tamlīdzīgi, to visu var pārbaudīt un pārrunāt.

2016.gadā pirmo reizi veicām pētījumus jauniešu vidē, izmantojot online platformu Think Tank. Detalizētāks apraksts par ThinkTank metodi un mūsu pieredzi lasāms šeit.
Konkrētais piemērs parādīja, cik bagātīgu saturu var iegūt, veicot šādus pētījumus. Jaunieši labprāt dalījās ar foto un video, kas sniedza daudz papildus informāciju, ko varbūt tik vienkārši nebūtu izstāstīt. Arī šogad maijā plānojam šo pētījumu realizēt atkārtoti. Uzskatām, ka šis ir piemērots laiks, lai runātu ar jauno paaudzi. Diskusijas, sarunas ar jauniešiem vienmēr palīdz mums labāk ieraudzīt iespējas nākotnē, paskatīties uz ierasto no cita skatupunkta.
![]() |
![]() |
![]() |
Jau šobrīd tiek prognozēts, ka tā kā dzīvojām līdz šim, vairs nedzīvosim, mums ir pēc iespējām jāpielāgojas jaunajai situācijai, jāpieņem jaunie noteiktumi un jāturpina.
Kantar Latvijā seko līdzi kolēģiem citur pasaulē, apmainās ar pieredzi par jaunām iespējām un metodēm, moderēšanas niansēm, kas jāņem vērā organizējot un vadot pētījumus online. Kolēģi citur pasaulē jau ir pārgājuši uz 100% online kvalitatīvo pētījumu veikšanu. Kantar šobrīd izmanto vairākas online platformas kvalitatīvo pētījumu veikšanai, kuras atbilst arī noteiktajiem GDPR standartiem.
Patērētāju noskaņojums un ieradumi mainās, neatliec savu klientu izpēti, izpratni uz laiku “pēc tam”. Esi vienā solī ar klientiem, esi uz viena viļņa. Online fokusa grupas un padziļinātās intervijas palīdzēs Jums ātrāk izprast izmaiņas, un nekavējoties reaģēt uz tām, pielāgojot produktus un komunikāciju.