19.09.2018. Aptuveni ceturtā daļa Latvijas strādājošo apsvērtu iespēju šī gada laikā mainīt savu pašreizējo darba vietu. Līdzīga tendence parādās arī Lietuvā un Igaunijā – kā liecina Kantar veiktais Pievilcīgu darba devēju pētījums visā Baltijā, aptuveni trešā daļa gan Lietuvas, gan Igaunijas iedzīvotāju apsvērtu nākamo 12 mēnešu laikā mainīt savu esošo darba devēju.
Kurus darba meklēšanas kanālus biežāk izmanto Baltijas valstu iedzīvotāji?
No ziņām skatlogos, lapiņām pie ziņu dēļiem līdz sludinājumiem interneta portālos un Youtube reklāmas rullīšiem – pēdējo gadu laikā ir ļoti mainījušās gan darba sludinājumu publicēšanas formas, gan vietas, kurās iegūt informāciju par darba tirgū notiekošo. Paturot to prātā, Kantar uzrunāja Latvijas, Lietuvas un Igaunijas strādājošos iedzīvotājus, kā arī katras valsts lielāko augstskolu studentus, un uzzināja, ka visbiežāk izmantotais kanāls informācijas par darba piedāvājumiem iegūšanai visās trijās Baltijas valstīs ir dažādi darba meklēšanas interneta portāli.
Tikmēr otrs biežāk izmantotais avots, no kura iegūt informāciju par darba piedāvājumiem, ir radi, draugi paziņas – šo kanālu ir norādījuši 42% Latvijas, 39% Lietuvas un 53% Igaunijas strādājošie iedzīvotāji, kā arī 43% Latvijas, 34% Lietuvas un 50% Igaunijas studentu. Interesanti, ka studenti salīdzinoši biežāk nekā jau strādājošie iedzīvotāji informācijas par darba iespējām iegūšanai izmanto uzņēmumu sociālo mediju kanālus (piemēram, Facebook, Instagram u.tml.) (36% Latvijas, 27% Lietuvas un 37% Igaunijas studentu), savukārt strādājošie iedzīvotāji biežāk nekā studenti šo informāciju iegūst, ieskatoties avīzēs un žurnālos (18% Latvijas, 25% Lietuvas un 29% Igaunijas iedzīvotāji).

Neraugoties uz tehnoloģiju attīstību un darba meklēšanas kanālu loka paplašināšanos, vēl arvien izteiktu lomu darba meklēšanā vai visatbilstošākā kandidāta atrašanā ieņem tiešs kontakts, kad vakancei tiek uzrunāts kāds personīgi zināms kandidāts. Lietuvas (26%) un Igaunijas (29%) strādājošie iedzīvotāji visbiežāk esošo darbu ir ieguvuši “caur pazīšanos”. Personīgais kontakts ir būtisks darba iegūšanas kanāls arī Latvijā: 27% strādājošo iedzīvotāju esošo darbu ir ieguvuši pēc tam, kad darba devējs pats ir izteicis piedāvājumu un 25% Latvijas strādājošo iedzīvotāju esošo darbu ir ieguvuši “caur pazīšanos”. Tas norāda uz esošo darbinieku lomu darba devēja tēla veidošanā un apliecina, cik svarīgi ir veicināt darbinieku piesaistību, jo tieši lojāli un apmierināti darbinieki ir tie, kas kā Labie vēstneši izplata pozitīvu mutvārdu slavu par savu esošo darba devēju.
Tikmēr strādājošie studenti salīdzinoši visbiežāk savu esošo darbu ir ieguvuši, kandidējot amatam organizācijas izsludinātā ārējā konkursā (24% Latvijas, 26% Lietuvas un 39% Igaunijas studenti). To varētu skaidrot ar studentiem piederošo sociālo kapitālu, kad vienaudžu, tuvāko paziņu lokā ir salīdzinoši mazāk jau strādājošu personu, kuri varētu izlīdzēt ar darba iegūšanu.

Par pētījumu
Pētījumu kompānija Kantar 2018.gada aprīlī strādājošo un studentu mērķa grupās veica pievilcīgāko darba devēju tēla pētījumu visās Baltijas valstīs. Pētījumā tika aptaujāti 1011 Latvijas, 1024 Lietuvas un 1593 Igaunijas strādājošie iedzīvotāji vecumā no 18 līdz 74 gadiem, kā arī 509 Latvijas, 566 Lietuvas un 884 Igaunijas lielāko augstskolu studenti.