2023.gada vasarā un rudenī radio ik dienu klausījušies vidēji  65% jeb 989 tūkstoši Latvijas iedzīvotāju  vecumā no 16 līdz 74 gadiem. Savukārt šajā laikā kopumā nedēļā vidēji radio klausījās 85,7% jeb 1 miljons 303 tūkstoši Latvijas iedzīvotāju šajā vecuma grupā.

2023.gada vasaras un rudens pētījuma periodā viens radio klausītājs vidēji dienā radio klausīšanai veltījis 4 stundas un 6 minūtes.

Lielākā klausīšanās laika daļa ir radio stacijai “Latvijas Radio 2’’ – 19,1% no kopējā radio klausīšanās laika. Otrajā vietā ierindojas “Radio Skonto” ar 14,6% lielu klausīšanās laika daļu un trešajā vietā – radio stacija “Latvijas Radio 1” ar  7,7% lielu klausīšanās laika daļu.

2023.gada vasaras un rudens  laikā ikdienā visklausītākās radio stacijas ir  ‘’Latvijas Radio 2”, kuru klausījās 13% jeb 198 tūkstoši Latvijas iedzīvotāju, “Radio Skonto’’, kuru klausījās 11,8% jeb 180 tūkstoši iedzīvotāju vecumā no 16 līdz 74 gadiem un “Latvijas Radio 1’’, kuru vismaz reizi dienā klausījās 7,7% jeb 117 tūkstoši Latvijas iedzīvotāju šajā vecuma grupā.

Pēdējo sešu mēnešu laikā radio staciju “Radio Skonto” vismaz reizi nedēļā klausījās 33,4% jeb 508 tūkstoši Latvijas iedzīvotāju vecumā no 16 līdz 74 gadiem, “Latvijas Radio 2” –  29% jeb 441 tūkstoši iedzīvotāju un “Radio SWH” – 28,9% jeb 439 tūkstoši iedzīvotāju minētajā vecuma grupā.

Mediju pētījumu klientu vadītāja Solvita Kronberga komentē: “Salīdzinot radio staciju klausītāju skaitu ar situāciju pirms gada atbilstošā periodā, radio klausītāju skaits, kas vismaz reizi dienā klausījies radio, ir palielinājies (+2,9%).

Pētījuma rezultāti dažādās demogrāfiskās grupās liecina, ka vislielākais radio klausītāju skaits ir vecuma grupā no 45 līdz 64 gadiem – 70,8% jeb 403 tūkstoši iedzīvotāju šajā vecuma grupā klausījušies vismaz reizi dienā kādu no Latvijā raidošām radio stacijām. Salīdzinot ar atbilstošu periodu pirms gada šajā vecuma grupā klausītājus skaits palielinājies par 7,5 procentpunktiem. Analizējot minētās vecuma grupas klausītāju skaitu dažādās nedēļas dienās, redzam, ka klausītāju skaits palielinājies darba dienās (pirmd.-piekt.) +5,5%, un vēl vairāk  nedēļas nogalē (sestd.-svētd.)  +12,7%. Apskatot šo vecuma grupu 6 reģionu dalījumā, redzam, ka vislielākais klausītāju skaits ir Vidzemē.  78,8% jeb 44 tūkstoši iedzīvotāju vecuma grupā no 45 līdz 64 gadiem Vidzemē ir klausījušies kādu no radio stacijām vismaz reizi dienā, un tas ir klausītāju skaita palielinājums (+9%), salīdzinot ar iepriekšējā gada atbilstošo periodu.

Interesanti atzīmēt, ka vidējais radio  klausīšanās ilgums dienā ir samazinājies gan visu radio klausītāju vidū vecumā no 16 līdz 74 gadiem, gan vecuma grupā no 45 līdz 64 gadiem. Šī gada vasaras un rudens laikā viens radio klausītājs vidēji dienā radio klausīšanai veltījis 4 stundas un 6 minūtes, pirms gada par 6 minūtēm ilgāk klausījās vai dzirdēja fonā radio. Tātad  šīs vasaras un rudens periodā lielāks klausītāju skaits vecumā no 16 līdz 74 gadiem vidēji dienā klausījās radio mazliet īsāku laiku nekā tas bija pirms gada šajā periodā.

Salīdzinot pētījuma rezultātus dažādās radio klausīšanās vietās ar pētījuma rezultātiem pirms gada, redzam, ka visvairāk palielinājies radio klausītāju skaits automašīnās (+1,4%), mājās (+0,8%) un mazliet palielinājies sabiedriskās vietās (+0,3%) un citur, piemēram, ciemos pie draugiem (+0,1%). Savukārt nedaudz samazinājies klausītāju skaits darbā (-0,3%), kuri atzīmējuši, ka klausījušies radio vismaz reizi dienā. Arī vecuma grupā no 45 līdz 64 gadiem visvairāk palielinājies klausītāju skaits, kuri atzīmējuši, ka radio klausījušies automašīnās vismaz reizi dienā, un tas palielinājies par 4,7%, salīdzinot ar situāciju pirms gada.”

Pētījumā iekļautās radio stacijas

Pētījumā iekļautās 33 radio stacijas: AUTO RADIO, Divu Krastu Radio, EHR (Eiropas Hitu Radio), EHR Russkie Hiti, EHR SuperHits, EHR Latviešu Hiti, Jēkabpils Radio 1, Kurzemes Radio, Latvijas Kristīgais radio, Latvijas Radio 1, Latvijas Radio 2, Latvijas Radio 3, Latvijas Radio 4, Latvijas Radio 5 – Pieci.lv, Latvijas Radio 6 – NABA, Lounge FM, Radio Alise PLUS, Radio Baltkom, Radio MIX FM 102,7, RADIO SKONTO, RADIO SKONTO PLUS, Radio SWH, RADIO TEV, Radio Relax FM, RETRO FM, Radio Star FM, SWH +, SWH Gold, SWH Rock, SWH Spin, SWH LV, TOP RADIO, RADIO ROKS.

Par pētījumu

Pētījumu kompānija Kantar  radio auditoriju mēra ar nākamajā dienā veikto radio auditorijas mērījumu Day After Recall jeb DAR metodi. DAR metode nozīmē to, ka Kantar intervētāji zvana uz datora nejauši ģenerētiem telefona numuriem, lai Latvijas iedzīvotājiem vecumā no 16 līdz 74 gadiem uzdotu jautājumu par to, kā viņi ir pavadījuši iepriekšējo dienu – kur viņi ir bijuši un kādas radio stacijas dažādos dienas laikos ir dzirdējuši. Vienlaikus tiek izsūtītās arī aptaujas internetā ar identiskiem jautājumiem.

Pēc radio auditorijas mērījumu Day After Recall jeb DAR metodes nedēļas sasniedzamība (reach) tiek modelēta, balstoties uz respondentu atbildēm par radio klausīšanos nedēļas laikā.

2023.gada vasaras un rudens periods radio auditorijaspētījums norisinājās no 2023.gada 1.jūnija līdz 2023.gada 30.novembrim. No kopējās 4500 aptaujāto izlases  84,5% jeb 3825  respondenti tika aptaujāti ar telefona interviju metodi un 15,5% jeb 675 respondenti piedalījās aptaujā internetā. Pielietotā kombinētā izlases metode nodrošina rezultātu reprezentativitāti, kas atspoguļo visu 1,52 miljonu Latvijas iedzīvotāju vecumā no 16 līdz 74 gadiem.