Jau ceturto gadu pēc kārtas Kantar veic Sabiedriskā atbalsta un sponsorēšanas jomas izpēti, kas ļauj novērtēt vairāk nekā 150 projektu efektivitāti, bet sadarbības partneriem palīdz atrast atbilstošāko atbalsta jomu.
Rīgā jau trīs gadus pēc kārtas ir noticis starptautisks pilsētplānošanas pasākums Mad City Happening. Tā ir neparastu notikumu un ideju radīšanas vieta, “prāta vētra” teritorijas plānošanā, ar mērķi radīt inovatīvus risinājumus teritorijām Rīgas pilsētā, apvienojot dažādu sabiedrības grupu (iedzīvotāji, uzņēmēji, ierēdņi, arhitekti, inženieri u.c., kam rūp nākotnes pilsētu attīstība) viedokļus. Šoreiz piedāvājam interviju ar Neilu Balgali, kurš jau vairāk nekā 20 gadus ir vadošā Latvijas pilsētplānošanas uzņēmuma SIA „Grupa93” direktors. Pilsētvides eksperts ar darba pieredzi liela mēroga attīstības projektu realizācijā Rīgā, Latvijā un 10 Eiropas valstīs, kā arī sabiedrības iesaistes organizators. Starptautiskā pilsētplānošanas pasākuma Mad City idejas autors.

Ar katru gadu pasākums tiek arvien plašāk apmeklēts. Bet kā radās Mad City ideja? Un kāpēc “Mad”?
Kad pabeidzām dzelzceļa līnijas „Rail Baltica” Latvijas posma detalizētu tehnisko izpēti un ietekmes uz vidi novērtējumu, mūsu komandā radās ideja, ka varam noorganizēt kaut ko lielāku, iesaistīt pilsētplānošanas procesā plašāku auditoriju.
Kāpēc “Mad”? Jo Smart jau ir visiem. Smart ir algoritms, un algoritms jau neko jaunu nerada. Vai pilsēta jebkad var darboties kā algoritms, ja viņā ir tik brīnišķīga būtne kā cilvēks? Manuprāt – nē. Maddness is such a hard thing to define.
Ir svarīgi, ka nosaukums Mad City ir atšķirīgs un neierasts. Unikāls nosaukums piedod vērtību, savādākumu. Kaut ko, kas Tev ir jāizskaidro. Nosaukumā ir tā enerģija. Stāsts ir par mainību, meklēšanas procesu, pārmaiņām – tas ir svarīgi arī mūsu atbalstītājiem. Mēs runājam par nākotnes pilsētām par to, kādas tās būs.
Labam pasākumam ir nepieciešama ideja, nosaukums, mērķis. Ātrāk, radošāk, atraktīvāk – tāds ir Mad City, to gribas visiem iedot tālāk, kā tādu vīrusu.
Šis pasākums tādu trakumu Rīgā iedēstīja. Un mūsu mērķis ir realizējies – sakratīt dažādos “informatīvajos burbuļos” dzīvojošos, Rīgai radīt jaunas idejas. Mūsu stāsts ir cilvēcisks un sociāls.
Kas ir Tavi sadarbības partneri – kā Tu viņus izvēlējies, atradi, ar ko piesaistīji?
Es nevēlējos to parasto komercijas stāstu: “Mēs tagad esam atbalstītāji, te mūsu buklets.” Atgaiņājāmies. Vēlējāmies, lai ir sadarbības partneris, ko iepinam notikumā. Mēs solām pasākumu ar trakuma garu, un ar starptautiskiem, interesantiem konferenču runātājiem, lai tur notiek sarunas, jo tā lietas norit daudz ātrāk.
Dažkārt man prasa: ”Kas tad ir mainījies pēc tā Jūsu pasākuma?” Un es atbildu: “Kas ir mainījies pēc visiem pārējiem 1000 pasākumiem?” Mēs nonācām pie tā, ka Mad City pasākumā pirmajā dienā ir teorija, otrajā – praktiskie ierosinājumi, idejas, kā lietas konkrētajā teritorijā varētu notikt.Rezultāts ir ne tikai Grand Vision, kas, protams, arī ir svarīgi, bet mazās lietas, kuras patiešām ir iespējams realizēt. Mums gan ir skaidrs, ka divas dienas ir par maz, tāpēc tagad mēs plānojam Mad City Academy.
Kā izvēlējies tēmu, vietu, kuru apspriest?
Mēs mēģinām uzķert vilni, domāt uz priekšu, kas pilsētai varētu būt aktuāli. Mūsu līdz šim aplūkotais: mikromobilitāte, VEF teritorija, akadēmiskā kilometra jeb Zināšanu jūdzes Pārdaugavā (Latvijas Universitāte, Rīgas Tehniskā universitāte) savienošana. Tēma šīgada Mad City (4.-5.jūnijs) – Centrālā stacija. Nākamgad – pilsēta un pilsētas centrs.
Bet man ir vēl divas interesantas tēmas: koks, koka izmantošana un mūzika. Mans priekšstats par valsts tēlu ir vienkāršs – Tu to veido ar saviem mazajiem darbiem.
Kas raksturo Mad City komandu?
Manu komandu raksturo dažādība. Nevienādība ir tik liela, katrs pa savam! Tāds pirātu kuģis – katram ir savas labās spējas!
Ko Tu ideālajā gadījumā vēlētos kā Mad City rezultātu?
Lai esam uzradījuši tām konkrētajām vietām kaut ko tādu, kas ir palīdzošs, realizējams, satuvinošs. Ja izdodas tos dažādos cilvēkus satuvināt, tas noved pie jaunas notikšanas. Ideju atstāšana, pakāpeniskums.
Mūsu idejas izplatās. Konferencēs parādās pilsētplānošanas tēmas, uzstājas mūsu lektori. Es vēlos, lai idejas kaut kādā veidā izplatās. Svarīgi ir uzdrīkstēties, darīt.
Ar šo pasākumu mēs paši savu kaujas lauku sagatavojam – pasūtītājus, klientus. Dzirdam: “Ko Jūs tik daudz saplānojuši, un nekas nenotiek!” Tā nenotikšana … Mad City ir par to, kādā veidā vajadzētu plānot, kā pilsētā procesam vajadzētu notikt – ātrāk, atraktīvāk, atvērtāk, jautrāk, un ar lielāku rezultātu. Sadarbībā.
Mans ideāls – pilsētā ir konkrēts kvartāls, katram tajā ir sava mazā interese, visi šo savu interesi noformulē, saliek kopā, un savas apkopotās idejas tālāk nodod pašvaldībai uz izskatīšanu.
Mad City ir jauns veids, kā būt un darīt: darām šeit un tagad, eksperimentējam, nevis gaidām 2026. gadu, lai sāktu kādu programmu. Tas ir stāsts par to, ka: izdari, paskaties, novērtē, pielabo! Tas dzīvi pilsētā padara interesantāku. Kā katalizators cilvēkiem, kas grib iesaistīties …. pilsētas ballīte, tusiņš. Nekautrēties darīt ātrāk, nevis gaidīt, ka nākotnē viss būs ideāli gatavs. Jo gatavs jau nav nekad. Ir nepieciešama pakāpeniska attīstība.
Intervijā paustais sasaucas arī ar Kantar pētījuma atziņām: pasākums kļūst par notikumu tad, ja pasākumam ir laba ideja, nosaukums, mērķis, kā arī ir veiksmīga sinerģija ar sadarbības partneri/ atbalstītāju (ir kopīgas vērtības, mērķi, komunikācijas stils u.c.).