
Vidēji 81,9% jeb 1 miljons 268 tūkstoši Latvijas iedzīvotāju vecumā no 16 līdz 74 gadiem ir lasījuši vai caurskatījuši kādu no pēdējiem sešiem preses izdevumu numuriem, liecina Kantar 2020.gada rudenī veiktā Nacionālā preses auditorijas pētījuma rezultāti. Pētījumā apkopota informācija par 168 drukāto preses izdevumu auditoriju.
2020.gada rudenī lasītākie preses izdevumi pēc viena numura vidējās auditorijas Latvijas iedzīvotāju vidū ir laikraksts “MK Latvija” krievu valodā, nedēļas žurnāls “Ieva” un laikraksta “MK Latvija” pielikums “Televizor” krievu valodā.
Nedēļas laikrakstu krievu valodā “MK Latvija” vienu numuru lasījuši vai caurskatījuši 10,4% jeb 161 tūkstotis Latvijas iedzīvotāju vecumā no 16 līdz 74 gadiem, žurnālu “Ieva” – 7% jeb 108 tūkstoši lasītāju un nedēļas avīzes “MK Latvija’’ pielikumu “Televizor’’ vidēji vienu numuru lasījuši vai caurskatījuši 6,4% jeb 100 tūkstoši lasītāju.
Desmit lasītāko periodiskās preses izdevumu vidū vēl ierindojas žurnāls “Kas Jauns’’ ar 4,9% jeb 75 tūkstošiem lasītāju, žurnāls ‘’Privātā Dzīve’’ ar 4,6% jeb 71 tūkstoti lasītāju, žurnāls “Ievas Stāsti’’ ar 4,5% jeb 69 tūkstošiem lasītāju, žurnāls “Ilustrētā Pasaules Vēsture’’ ar 4,2% jeb 66 tūkstošiem lasītāju, nedēļas programmu avīze “Latvijskaja TV Programma’’ (krievu valodā) ar 3,9% jeb 60 tūkstošiem lasītāju, žurnāls “Ilustrētā Zinātne” ar 3,7 % jeb 58 tūkstošiem lasītāju un žurnālu ‘’Dārza Pasaule”, kuru vidēji vienu numuru lasījuši vai caurskatījuši 3,1 % jeb 49 tūkstoši lasītāju.
Mediju pētījumu klientu vadītāja Solvita Kronberga komentē: “Preses izdevumu patēriņā ir vērojamas sezonālas svārstības – pavasarī preses izdevumus lasa vairāk, bet rudenī mazāk.
Šī gada rudenī ir līdzīgs žurnālu un laikrakstu patēriņš. Vismaz vienu laikraksta numuru no pēdējiem sešiem numuriem lasīja 62,4% Latvijas iedzīvotāju vecumā no 16 līdz 64 gadiem, un vismaz vienu žurnālu no pēdējiem sešiem numuriem lasīja 63,4% Latvijas iedzīvotāju attiecīgajā mērķa grupā.
Apskatot žurnālu lasītāju auditoriju pēc demogrāfijas datiem divu gadu periodā, stabilākā žurnālu auditorijas daļa saglabājas vecuma grupā no 50 līdz 59 gadiem, sieviešu, lauku apdzīvoto teritoriju un Latgalē dzīvojošu iedzīvotāju vidū. Savukārt laikrakstu grupā stabils patēriņš saglabājas vecumā no 30 līdz 39 gadiem un no 60 līdz 74 gadiem, sieviešu vidū, lauku apdzīvotās teritorijās un Zemgales reģionā.
Rudenī vislielākais periodiskās preses izdevumu patēriņš ir vecuma grupā no 50 līdz 74 gadiem, vismaz vienu no pēdējiem sešiem periodiskās preses izdevumu numuriem lasīja 90% jeb 578 tūkstoši iedzīvotāju, un tas ir saglabājies līdzīgs kā pavasarī (90,7% jeb 583 tūkstoši iedzīvotāju šajā vecuma grupā lasīja vismaz vienu no periodiskās preses numuriem pavasarī). Savukārt vismazāk ir patērējuši preses izdevumu vecumā no 16 līdz 19 gadiem – 68,7% jeb 52 tūkstoši jauniešu ir lasījuši vismaz vienu periodiskās preses numuru rudenī. Pētījuma dati arī rāda, ka stabili periodiskās preses lasīšanas ieradumi saglabājušies Rīgas un lauku apdzīvoto teritoriju iedzīvotājiem.”
Par pētījumu
Kantar Nacionālā preses auditorijas pētījuma rudens posma aptauja tika veikta laikā no 2020.gada 12.augusta līdz 14.oktobrim. Pētījums veikts, izmantojot kombinēto aptaujas metodi – datorizētās tiešās intervijas (CAPI) respondentu dzīvesvietās un aptaujas internetā (CAWI). Visā Latvijā tika aptaujāti 3000 pastāvīgie Latvijas iedzīvotāji vecumā no 16 līdz 74 gadiem. Izlase ir reprezentatīva 1,5 miljoniem Latvijas iedzīvotāju vecumā no 16 līdz 74 gadiem.
Par Kantar
Kantar ir vadošā pētījumu un konsultāciju kompānija Latvijā. Kantar ir viena no pasaules lielākajām pētījumu kompānijām ar ekspertiem vairāk nekā 90 pasaules valstīs. Kantar grupa ir viena no pasaules vadošajām datu, atziņu un konsultāciju kompānijām.
Kontakti:
Solvita Kronberga
Kantar Klientu vadītāja, mediju pētījumi
T 6709 6300
E solvita.kronberga@kantar.com
E tns@tns.lv
Web: www.kantar.lv