Koronavīrusa radītā situācija Latvijas iedzīvotāju prātos un ikdienas gaitās ir stabilizējusies – augustā satraukumu par to juta vairs tikai ceturtā daļa Latvijas iedzīvotāju (martā: 66%; maijā: 43%; jūnijā: 29%; augustā: 28%).

Par situācijas stabilizēšanos liecina arī tas, ka pakāpeniski samazinās to iedzīvotāju skaits, kuri aktīvāk domā par finanšu plānošanu (jūnijā: 45%, augustā: 40%).

Tāpat iedzīvotāji biežāk norāda, ka mazāk nekā iepriekš izvairās no lielveikalu un tirdzniecības centru apmeklēšanas (jūnijā: 19%, augustā: 24%). Nozīmīgi palielinājies arī to iedzīvotāju skaits, kuri šobrīd vairs neiegādājas personiskos aizsardzības produktus (jūnijā: 30%, augustā: 35%).

Un tomēr trešā daļa Latvijas iedzīvotāju (31%) joprojām atzīst, ka koronavīrusa radītā situācija ietekmē viņu ikdienu.

Savukārt, domājot par nākotni un redzot pasaulē un kaimiņvalstīs notiekošo pandēmijas uzliesmojumu, vairums Latvijas iedzīvotāju (60%) ir satraukti, ka līdzīga situācija varētu vēlreiz atkārtoties, un tikai viens no desmit Latvijas iedzīvotājiem (11%) par to neuztraucas.

Lai gan šobrīd sabiedrība jūtas stabili, iepriekš koronavīrusa radītie apstākļi, ierobežojumi un kopējā globālā situācija pasaulē par un ap vīrusu ir radījusi izmaiņas sabiedrības attieksmē un emocionālajā noskaņojumā.

  • Cilvēki pēc atšķirtības lielāku nozīmi piešķir attiecībām ar tuviniekiem un turpmāk lielāku uzmanību plāno veltīt tuviem cilvēkiem un savstarpējām komunikācijām;
  • Tāpat pēc izolācijas lielāka nozīme tiek piešķirta dzīves un noteiktu mirkļu baudīšanai;
  • Attālinātais darbs liek padomāt par darba un personīgās dzīves līdzsvarošanu;
  • Plāno vairāk izvērtēt savus pirkumus un iepirkties ne tik spontāni.

Situācijas stabilizācija mazinājusi satraukumu iedzīvotāju vidū. Tas mainījis arī cilvēku domas par to, kā zīmoliem būtu šobrīd jārīkojas. Ja maijā gaidījām, ka zīmoliem jāizprot mūsu bažas, jākomunicē un jāmazina satraukums, tad šobrīd, nedrošībai mazinoties, no zīmoliem sagaida vairāk cīņassparu. Šobrīd zīmoliem biežāk būtu jākomunicē, ka tie stājas pretī krīzei ar pilnu sparu un jāparāda, ka apstākļiem var pretoties, jāizmanto zināšanas, lai izskaidrotu un informētu un mazāk jāizrāda satraukums par esošo situāciju.

Šie un citi pētījuma dati atklāj, ka sabiedrībā ir vērojami dažādi noskaņojumi, dažādas attieksmes un dažādas stratēģijas esošās krīzes un ārkārtas apstākļu pārvarēšanā. Par to vairāk lasiet nākamajā rakstā šeit.

Par Kantar COVID-19 Barometru
Kantar COVID-19 Barometra pētījums ir vadošais pētījums par to, kā COVID-19 ietekmē patērētāju rīcību, attieksmi un gaidas. Globālā pētījuma ietvaros katrā pētījuma vilnī tiek aptaujāti ap 100 000 cilvēkiem vairāk nekā 60 valstīs. Jaunākais pētījuma vilnis Latvijā veikts no 13. līdz 19. augustam, aptaujājot 800 Latvijas iedzīvotājus vecumā no 18 līdz 74 gadiem.