Kantar martā veica pētījumu “Kantar Barometra pētījums par karu Ukrainā”, lai noskaidrotu iedzīvotāju emocionālo stāvokli, patērētāju paradumu maiņu un to, kāda rīcība tiek sagaidīta no uzņēmumiem.

Vairāk nekā puse iedzīvotāju norāda, ka uzņēmumiem vajadzētu vairāk palīdzēt karā iesaistītajiem cilvēkiem un īstenot aktivitātes, kas sniegtu atbalstu Ukrainai. 58% iedzīvotāju uzskata, ka uzņēmumiem ir nepieciešams palīdzēt Ukrainas bēgļiem, atbalstīt Ukraiņu kopienas (52%), pārcelt ražošanu no Krievijas uz citām valstīm (54%) vai slēgt ražotnes Krievijā (51%).

Daļa iedzīvotāju uzskata, ka uzņēmumiem ir jāmaina sava pieeja reklāmās – samazinot to apjomus (36%) vai pārtraucot tās pavisam (24%). Attiecībā uz reklāmu saturu 28% atzīst, ka tam būtu jābūt pielāgotam esošajai situācijai.

Lielākā daļa Latvijas iedzīvotāju uzskata, ka uzņēmumiem nevajadzētu izmantot kara situāciju zīmola popularizēšanas nolūkos (66%). Kara kontekstā ir daudz negatīvu un satraucošu ziņu, tādēļ iedzīvotāji uzskata, ka reklāmām vajadzētu būt uzmundrinošām (61%) un tām jāsniedz pozitīvs redzējums (60%), kā arī svarīgi, lai reklāmas sniegtu noderīgu informāciju (58%).

Iedzīvotāji nevēlas redzēt uzņēmumu reklāmās informāciju saistībā ar karu. Tā atzīst 42% Latvijas iedzīvotāju. Tas, par ko uzņēmumi var komunicēt savās reklāmās, ir, kā zīmoli šajā laikā atbalsta savus darbiniekus (38%) un jārāda zīmolus, kas ziedo reklāmas vietas labdarības organizācijām (38%).

Vienlaikus liela daļa iedzīvotāju (40%) uzskata, ka influenceriem ir jāpārtrauc kampaņas, ja viņi neņem vērā esošo situāciju Ukrainā. Līdz ar to, influenceru kampaņas ir jāveido piesardzīgi, izvērtējot, kas tajās tiek pausts, kā tas varētu attiekties uz karu Ukrainā un kā to varētu interpretēt patērētāji.

Par pētījumu

“Kantar Barometra pētījums par karu Ukrainā” tika veikts 10 Eiropas valstīs, katrā valstī aptaujājot 500-800 iedzīvotājus vecumā 18-65 gadi. Latvijā tika aptaujāti 800 iedzīvotāji vecumā no 18 līdz 65 gadiem laika posmā no 2022. gada 19. līdz 25. martam. Intervijas tika veiktas tiešsaistē.