
Caurmērā 68% jeb 1 miljons 61 tūkstotis Latvijas iedzīvotāju vecumā no 16 līdz 74 gadiem šī gada ziemā un pavasarī ikdienā ir klausījušies radio, atklāj jaunākie Kantar radio auditorijas pētījuma dati. Savukārt nedēļā radio klausījās vidēji 88% jeb 1 miljons 357 tūkstoši Latvijas iedzīvotāju aptaujātajā vecuma grupā.
Radio stacijai “Latvijas Radio 2” ir lielākā klausīšanās laika daļa – tai ir veltīti 18,9% no visa kopējā radio klausīšanās laika. Otrajā vietā pēc klausīšanās laika sadalījuma ierindojas “Radio Skonto” ar 12,3% lielu laika daļu, tikmēr trešā lielākā daļa ir radio stacijai ‘’Latvijas Radio 1” ar 8,3% lielu klausīšanās laika daļu.
Kopš 2018.gada sākuma pētījumu kompānija Kantar radio auditoriju mēra ar nākamajā dienā veikto radio auditorijas mērījumu Day After Recall jeb DAR metodi, kombinējot telefonaptaujas un aptaujas internetā metodes. Šāda kombinētā izlases metode nodrošina rezultātu reprezentativitāti, kas atspoguļo visu 1,6 miljonu Latvijas iedzīvotāju vecumā no 16 līdz 74 gadiem radio klausīšanās paradumus, neatkarīgi no tā, vai viņi radio klausījušies radio aparātos vai internetā.
Kantar mediju pētījumu klientu vadītāja Solvita Kronberga komentē: “Jau nākamajā dienā veiktā aptauja par radio klausīšanos iepriekšējā dienā nodrošina to, ka respondenti spēj diezgan precīzi atsaukt atmiņā savas vakardienas gaitas un atcerēties, kuras tieši radio stacijas šajās gaitās ir klausījušies. Tas ir precīzāks mērījums, nekā, piemēram, ja mēs lūgtu tikai vispārīgi atcerēties pēdējā laikā dzirdētās radio stacijas. Protams, jāuzsver, ka, Kantar šogad pārejot uz jauno DAR mērījumu, dati vairāk nav viens pret vienu salīdzināmi ar līdz pagājušā gada beigām veiktajiem radio auditorijas mērījumiem, kas tika veikti ar dienasgrāmatu metodes palīdzību. Salīdzinājumu varēsim veikt, sākot no rudenī apkopotajiem radio auditorijas pavasara un vasaras datiem, kurus skatīsimies attiecībā pret ziemā un pavasarī nomērīto.”
Latvijas Kantar rīkotājdirektors Mārtiņš Traubergs uzsver: “Man ir patiess prieks, ka visa radio nozare, parakstot ilgtermiņa sadarbības līgumus, ir izrādījusi uzticību Kantar globālajai un vietējai ekspertīzei, lai turpinātu nodrošināt radio industriju ar reprezentatīvu un objektīvu radio auditorijas mērījumu. Reprezentatīvs nozīmē, ka ikvienam Latvijas iedzīvotājam, kas atbilst mērķa grupai, ir iespēja tikt aptaujātam. Tieši tāpēc Kantar ir izvēlējies sarežģītu telefoninterviju un aptauju internetā kombināciju. Ņemot vērā nepieciešamo augsto datu precizitāti, izlase tiek rūpīgi sastādīta un kontrolēta ne tikai pēc dzimuma, vecuma, reģiona un tautības, bet arī pēc apdzīvotas vietas tipa, izglītības un interneta lietošanas, jo arī šie parametri būtiski ietekmē mediju patēriņa paradumus. Radio auditorijas mērījumā aptaujas internetā sastādīja 15% no visām intervijām, un tās tika veiktas rūpīgi izraudzītā un atlasītā interneta lietotāju respondentu panelī, kas devuši savu piekrišanu piedalīties Kantar aptaujās. Šie respondenti reprezentatīvi pārstāv visus Latvijas interneta lietotājus, izslēdzot iespēju atspoguļot tikai kādas šaurākas mērķa grupas, piemēram, tikai viena konkrēta sociālā tīkla lietotāju, radio klausīšanās ieradumus. Kombinētā izlases metode, statistiski korekti atlasītie respondenti un reprezentatīvi pietiekami lielā izlases kopa, kā arī pētījumā aptvertais absolūtais vairākums Latvijā raidošo radiostaciju ļauj mums runāt par mūsdienīgu un visaptverošu radio auditorijas mērījumu.”
2018.gada ziemas un pavasara periodā radio staciju “Latvijas Radio 2” vismaz reizi dienā klausījās 14,7% jeb 231 tūkstotis Latvijas iedzīvotāju vecumā no 16 līdz 74 gadiem, “Radio Skonto” 13% jeb 205 tūkstoši klausītāju un “Latvijas Radio 1” 8,1% jeb 127 tūkstoši klausītāju.
2018.gada ziemas un pavasara periodā radio staciju “Radio Skonto” vismaz reizi nedēļā klausījās 36,9% jeb 580 tūkstoši Latvijas iedzīvotāju vecumā no 16 līdz 74 gadiem, “Radio SWH” 35,1% jeb 553 tūkstoši klausītāju un “Latvijas Radio 2” 32,8% jeb 517 tūkstoši klausītāju.
Pētījumā iekļautās radio stacijas
Pētījumā ir iekļautas 45 radio stacijas, no kurām auditorijas tiek publiskotas 30 radiostacijām ar lielākajiem klausīšanās laika apjomiem: Capital FM, EHR (Eiropas Hitu Radio), EHR Russkie Hiti, EHR SuperHits, Jumor FM 88,6, Kurzemes Radio, Latvijas Kristīgais radio, Latvijas Radio 1, Latvijas Radio 2, Latvijas Radio 3, Latvijas Radio 4,Latvijas Radio 5 – Pieci.lv, Latvijas Radio 6 – NABA , Lounge FM , Radio Alise PLUS , Radio Baltkom, Radio MIX FM 102,7, Radio PIK 100 FM, Radio Skonto, Radio Skonto Plus, Radio SWH, Radio TEV, RETRO FM, Russkoe RETRO, Star FM, SWH +, SWH Gold, SWH Rock, TOP Radio, XO FM.
Par pētījumu
Pētījumu kompānija Kantar radio auditoriju mēra ar nākamajā dienā veikto radio auditorijas mērījumu Day After Recall jeb DAR metodi. DAR metode nozīmē to, ka Kantar intervētāji zvana uz datora nejauši ģenerētiem telefonu numuriem, lai Latvijas iedzīvotājiem vecumā no 16 līdz 74 gadiem uzdotu jautājumus par to, kā viņi ir pavadījuši iepriekšējo dienu – kur viņi ir bijuši un kādas radio stacijas dažādos dienas laikos ir dzirdējuši. Vienlaikus tiek izsūtītas arī aptaujas internetā ar identiskiem jautājumiem.
2018.gada ziemas un pavasara perioda radio auditorijas DAR pētījums notika laikā no 9.janvāra līdz 31.maijam. No kopējās 4528 aptaujāto izlases 85% jeb 3847 respondenti tika aptaujāti ar telefona interviju metodi un 15% jeb 681 respondents piedalījās aptaujā internetā. Pielietotā kombinētā izlases metode nodrošina rezultātu reprezentativitāti, kas atspoguļo visu 1,6 miljonu Latvijas iedzīvotāju vecumā no 16 līdz 74 gadiem radio klausīšanās paradumus.